Raad van State: UMTS-mast De Weidjes blijft staan

• donderdag 22 september 2016
  • Categorie: , ,
  • DEN HAAG/EGMOND AAN DEN HOEF - De Raad van State heeft in hoger beroep de bezwaren afgewezen van twee bewoners van de Julianaweg tegen een veertig meter hoge UMTS-mast van T-Mobile op bedrijventerrein De Weidjes in Egmond aan den Hoef.

Door Van onze verslaggever - 22-9-2016,

In een uitspraak, die woensdag bekend werd, zegt de hoogste bestuursrechtbank dat geen verband is aangetoond tussen blootstelling aan elektromagnetische straling en gezondheidsschade. Daarbij wijst de hoogste bestuursrechtbank op een rapport van de Gezondheidsraad uit 2009.

Wel ligt er een aanbeveling van de Gezondheidsraad voor nader onderzoek naar blootstellingslimieten, omdat het GSM- en UMTS-gebruik de laatste jaren fors is toegenomen. Het kabinet heeft overigens nog niet besloten tot zo’n onderzoek.

De vergunning van de gemeente Bergen voor de mast op De Weidjes werd vorige maand voor de Raad van State aangevochten door de omwonenden Nico van Amstel, die arts is, en Lilium Bungener. Zij wezen in Den Haag de Raad van State op de gezondheidsrisico’s van straling, maar hun bezwaren hadden geen effect.

Eerder stapten de twee zonder succes naar de rechtbank Noord-Holland in Alkmaar. Ze verzamelden driehonderd steunbetuigingen uit de omgeving.

T-Mobile kreeg van de gemeente Bergen de vergunning vanwege de matige telecomdekking in Egmond aan den Hoef.

Onderzoeksbureau TNO heeft voor de gemeente Bergen uitgezocht dat binnen Egmond aan den Hoef geen alternatieve locaties zijn voor de telecommast.

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

De Raad van State, een verzameling rechters die losgezongen is van de werkelijkheid en die de zaken uitlegt zoals de politiek(en de lobbyisten) het wenselijk acht.
    Stel je toch eens voor dat de dames en heren rechters zich eens verdiepen in de werkelijkheid want diverse wetenschappelijke rapporten in diverse landen hebben al lang aangetoond dat deze straling wel degelijk schadelijk is voor de volksgezondheid.

Zelfs de publieke omroep erkent het gevaar van straling en zoals we allemaal weten is de publieke omroep het verlengstuk van de politiek.