Plan megastal Middenmeer keuze en risico veehouder

• dinsdag 13 september 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - Het plan van William Polle uit Middenmeer om zijn melkveehouderij aan de Schagerweg uit te breiden van 195 naar maximaal 1400 koeien is een ondernemerskeuze en komt volledig voor zijn risico. Dat stelt het provinciebestuur in antwoord op vragen van Statenlid Linda Vermaas (Partij voor de Dieren).

Martijn Gijsbertsen

Melkprijs

Volgens laatstgenoemde is de financiële positie van melkboeren op dit moment uiterst onzeker door de dalende melkprijs als gevolg van overproductie.

Vermaas stelt dat staatssecretaris Van Dam juist heeft aangekondigd dat het aantal melkkoeien zal moeten inkrimpen.

Zij vindt dat de bouw van een megastal in Middenmeer - bij 1400 koeien een van de grootste veehouderijen van Nederland - niet te verantwoorden is naar landelijke overheid en overige melkveehouders in Noord-Holland.

De provincie wil zich daar niet in mengen en stelt dat sprake is van marktmechanisme.

Vermaas stelt verder dat het plan van Polle, die wil groeien naar drie hectare, terwijl een bouwoppervlakte van maximaal twee hectare is toegestaan, strijdig is met provinciaal beleid.

Gedeputeerde Staten laten daarop weten dat van regels kan worden afgeweken, wanneer duidelijk wordt gemotiveerd dat de groeiwens noodzakelijk is voor het primaire productieproces.

Tot dusverre heeft de provincie hierover niets besloten, omdat zij van Hollands Kroon (nog) niet de vraag heeft gekregen om een oordeel over nut en noodzaak van de uitbreiding te vellen.

Miljoenenproject

De gemeente staat in principe niet onwelwillend tegenover het miljoenenproject van Polle.

Op de constatering van Vermaas dat de 'exorbitante' bedrijfsvergroting gevolgen voor milieu en omwonenden heeft, laat de provincie weten dat de veehouder aan allerlei gestelde normen moet voldoen.

Noordhollands Dagblad