Kabinet wil splitsing ECN en NRG

• vrijdag 30 september 2016
  • Categorie: , ,
  • Petten - ONTKNOPING Het kabinet beslist vandaag over het uiteen halen van Energieonderzoekcentrum Nedeland (ECN) en de Nuclear Research and consultamcy Group (NRG) in Petten.

Roel van Leeuwen rman.leeuwen@hollandmediacombinatie.n1

Jarenlang hielden ze elkaar in een financiële wurggreep: Energieonderzoek Centrum Nederland en haar nucleaire partner NRG Minister Kamp maakt waarschijnlijk morgen de details van de Petten-se scheiding bekend.

Waar staan NRG en ECN ook alweer voor?

NRG (Nuclear Research and consultancy Group) is onderdeel van ECN. Het- is, zeg maar, de nucleaire tak. NRG exploiteert de Hoge Flux Re-ai tor in Petten waar isotopen worden klaargemaakt voor de behandeling van kankerpatiënten (24.000 per dag). ECN staat voor Energieonderzoek Centrum Nederland. Dit bedrijf houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van de nieuwste generaties zonnepanelen en windturbines. Daarnaast voert het beleidsstudies uit voor bedrijven en overheden.

Met welke problemen kampen ze?

De afgelopen jaren zat het financieel niet mee. De ruim vijftig jaar oude kernreactor moest voor langere periode worden stilgelegd met als gevolg dat NRG vele miljoenen misliep. Minister Kamp moest NRG te hulp schieten met een lening van 8z Kroniek van een aangekondigde scheiding miljoen euro. De financiële crisis had ook zijn weerslag op ECN dat zijn eigen vermogen als sneeuw voor dozon zag verdwijnen. Bovendien slaagde ECN er niet in om de teruglopende Rijksbijdrage voor energieonderzoek te compenseren.

Is dat alles?

Nee. NRG komt voortdurend negatief in het nieuws. De veiligheid zou te lijden hebben onder de financiële problemen, zo stellen oud-medewerkers. En deze week bleek dat NRG onvoldoende geld heeft om het in Petten opgeslagen historisch nucleair afval af te voeren naar Zeeland. Voor ECN geldt dat de huidige behuizing in Petten te wensen overlaat. Het heeft de ambitie om de afdeling zon te verhuizen naar het Sciencepark in Amsterdam.

Wat is de oplossing?

Het is geen geheim dat een splitsing tussen ECN en NRG wordt voorbereid. Volgens organisatieadviesbureau Berenschot belemmeren en belasten de nucleaire en duurzame activiteiten elkaar. Zeer waarschijnlijk gaat NRG zelfstandig verder. De Hoge Flux Reactor moet immers in bedrijf blijven totdat de nieuwe reactor Pallas wordt opgestart. De productie van medische isotopen kan niet zomaar worden stopgezet.

En de toekomst van ECN?

De afdeling beleidsstudies van ECN zal waarschijnlijk bij een andere organisatie - genoemd wordt het Planbureau voor de Leefomgeving - worden ondergebracht. De tak, die zich • bezig houdt met het toepasbaar maken van wetenschappelijke vondsten, gaat mogelijk verder onder de paraplu van TNO.

Blijft de werkgelegenheid in Petten?

De vraag is of Petten voor de ECN-activiteiten de meest logische plek is als de navelstreng met NRG (en de reactor) wordt doorgeknipt. De Oostblokachtige kantoren bevinden zich in beschermd natuurgebied. En dat is niet echt handig voor een organisatie die flexibel in moet kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Bovendien is Zaten relatief ver verwijderd van universiteiten en andere kennisinstellingen.

Noordhollands Dagblad