Impact overname voor Monsanto Enkhuizen nog onduidelijk

• zaterdag 17 september 2016
  • Categorie: , ,
  • Impact overname voor Monsanto Enkhuizen nog onduidelijk

ENKHUIZEN - Het is nog onduidelijk wat de overname van het Amerikaanse zaad- en chemieconcern Monsanto door de Duitse chemiereus Bayer betekent voor de circa 150 werknemers van de Monsanto-vestiging in Enkhuizen. ,,Het heeft onze zorg en aandacht, maar het is nu eerst afwachten wat de Europese en Amerikaanse mededingingsautoriteiten hiervan vinden’’, zegt FNV-bestuurder Jeroen Brandenburg.

Door Paul Gutter - 16-9-2016,

D
    e kartelwaakhonden zouden immers kunnen besluiten dat het nieuwe bedrijf een te grote machtspositie krijgt, want door de overname wordt Bayer in één klap de grootste leverancier van zaden en gewasbeschermingsmiddelen ter wereld. Brandenburg: ,,Als het niet mag is de vraag: gaan ze onderdelen afstoten te ja of te nee?’’

Overlap

Als de overname wél groen licht krijgt, kan er overlap ontstaan tussen afdelingen van Bayer en Monsanto. ,,Beiden zijn in Nederland actief op het gebied van groentezaden, dus wat gebeurt er dan bijvoorbeeld met een R&D-afdeling?’’
    Dat er helemaal geen banen verloren gaan, acht Brandenburg vrijwel uitgesloten. ,,In het eerste persbericht dat naar buiten kwam, stond al dat Bayer en Monsanto 1 miljard euro willen besparen door efficiënter werken. Dan wordt er natuurlijk al snel gekeken naar arbeidsplaatsen.’’
    Als dat gebeurt, zijn de vakbonden FNV en CNV alert. ,,De contacten in de ondernemingsraden van Monsanto en Bayer zijn er, dus wij zullen zeker proberen een positie in het overleg te claimen.’’

Van het hart

Officieel mag hij er helemaal niets over zeggen, maar één ding moet bedrijfsleider Cees Deen van Monsanto in Enkhuizen toch van het hart. ,,De overname door Bayer betekent niet per definitie dat hier banen geschrapt worden.’’
    Monsanto heeft in Nederland drie vestigingen: in Enkhuizen, Bergschenhoek en Wageningen. Vanuit Enkhuizen veredelt en produceert Monsanto zaden van 22 groentegewassen in 3.000 variëteiten, die het bedrijf verkoopt in zo’n zestig landen. Dat vertelde Cees Deen in 2014 tijdens een open dag voor omwonenden, waar ook deze krant welkom was. Een zeldzaam kijkje in de keuken, want normaal gesproken loopt alle communicatie met de media via het Amerikaanse hoofdkantoor.

Vacatures

Ook nu verwijst Deen naar een woordvoerder in Amerika. Wel meldt hij desgevraagd dat er op dit moment zo’n 150 mensen in Enkhuizen werken. ,,Binnenkort hebben wij zelfs vacatures voor nieuw personeel. Een overname betekent ook niet per definitie dat hier banen geschrapt gaan worden. Door overlap kun je een deel kwijtraken, maar andersom kan ook’’, is het enige dat Deen hierover kwijt wil.
    Begin dit jaar - voor de overname door Bayer - maakte Monsanto bekend wereldwijd 3.600 banen te schrappen. Volgens vakbondsbestuurder Jeroen Brandenburg zijn ook in Nederland al functies vervallen. ,,Dat zijn er in ieder geval meer dan twintig, maar hoeveel precies wordt de komende tijd duidelijk.’’ Over de hele wereld werken er 25.000 mensen bij Monsanto, waarvan zo’n vierhonderd in Nederland.

Noordhollands Dagblad