Gevecht om windmolens voor de rechter na 'absurde' eisen

• vrijdag 16 september 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Amsterdam - Na zes jaar gesteggel is de maat vol voor Amsterdam. De hoofdstad wil nieuwe windmolens in de gemeente plaatsen, maar door strenge eisen van de provincie Noord-Holland wil het maar niet lukken, tot frustratie en onbegrip van wethouder Abdeluheb Choho (D66, duurzaamheid). Hij stapt naar de bestuursrechter.Door: Frank Straver − 16/09/16  Trouw

"Wij willen in de gemeente snel aan de slag met de realisatie van duurzame energieproductie met extra windmolens", zegt Choho. "Maar door absurde en kafkaëske regels van de provincie komen we niet vooruit."

Van de ongeveer vijfentwintig windmolens (70 megawatt) die Amsterdam snel wil plaatsen, vooral in het havengebied, mogen er van Noord-Holland misschien een handjevol (10 MW) komen. Choho's conclusie: "Provinciale bureaucratie zit de noodzakelijke omslag naar duurzaamheid in de weg."

Noord-Holland hanteert bij de beoordeling van plannen voor nieuwe windparken eigen regels. Turbines mogen alleen in clubjes van minimaal zes stuks in een rechte lijn verschijnen. Verder moeten de molens zeker 600 meter bij huizen vandaan staan. En om geen rommelig landschap te krijgen, dient de bouwer van een nieuwe windmolen altijd te zorgen dat er twee oudere molens verdwijnen.

Deze regels zijn veel strenger dan de landelijke eisen. Omdat dit volgens Choho 'bovenwettig' is, denkt hij de zaak bij de bestuursrechter te kunnen winnen.

Rumoerig
    Landelijk is de eis dat windmolens tot 450 meter van woningen af staan, om geluidshinder te voorkomen. Dat Noord-Holland dit ophoogt tot 600 meter is volgens de D66-wethouder misschien een goedbedoelde poging om dorpen te ontzien. Maar dat die zware eis nu ook geldt voor de toch al rumoerige Amsterdamse haven vindt hij niet te verkroppen, omdat omwonenden daar heus wel wat gewend zijn met alle industriële activiteiten.

Vooral de plicht voor initiatiefnemers van een nieuw windpark om te regelen dat twee molens verdwijnen bij de plaatsing van één nieuwe, vindt Choho onjuist en juridisch aanvechtbaar. "Het werkt marktverstorend, want eigenaren van oude windmolens kunnen nu de hoofdprijs vragen om hun molen weg te halen."

Deze 'weghaalplicht' leidt bovendien tot kartelvorming, signaleerde toezichthouder ACM in juni ook al. De eigenaren van oude windmolens hebben namelijk samen de Vereniging Herstructurering Windturbines opgericht. Wie een windmolen wil neerzetten in Noord-Holland moet nu met die éne club zaken doen om een molen op te kopen.

Saneringsfonds
    Onwenselijk, vindt Choho. Volgens hem kan het weghalen van turbines die het landschap zouden verstoren beter worden geregeld door de overheid, via een speciaal saneringsfonds.

Noord-Holland stelt zelf dat de ontwikkeling van windmolens prima op schema ligt. De provincie tekende ervoor om 685,5 MW vermogen van windmolens te hebben in 2020. Het grote windpark Wieringermeer komt er (300 MW). Dan heeft de provincie nog maar 76 MW nodig. Van de zeventien plannen voor windparken keurde Noord-Holland er vorige maand elf af.

Met de zes plannen die nog een kans maken, kan de provincie aan zijn plicht voor het jaar 2020 gaan voldoen. Choho: "Het is verkeerd om een doelstelling voor windenergie te bekijken als maximum. Want uiteindelijk moeten we nog veel meer gaan doen voor duurzame energie."

Choho zegt dat het voor hem in Amsterdam niet uit te leggen is dat nieuwe windmolens niet kunnen verschijnen door de provinciale eisen. Hij pleit ervoor dat gemeenten meer regie krijgen over duurzame energieprojecten. "Gemeenten kennen hun eigen mogelijkheden en ze kunnen ook beter werken aan draagvlak voor schone energie."

Trouw