Strijd bij rechter tegen windmolens Kneesweg

• woensdag 31 augustus 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Landelijke stichting Windmolenklachten en buurtbewoonster Selma van der Wal strijden vanmorgen in Haarlem bij de rechtbank tegen nieuwe windmolens in de Anna Paulownapolder.
    Ed Dekker

Zij vechten tegen het plan van drie landeigenaren om hun acht turbines langs de Kneesweg te vervangen door molens met meer vermogen. Bestuursleden Henno Dasselaar uit Oudesluis, Edwin van Stam uit Anna Paulowna en Anneke Romar uit Breezand van Windmolenklachten zitten vandaag bij de bestuursrechter. Hun bezwaren tegen het wind-molenplan Kneeshoek zijn afgewezen door de provincie.

_________________________________________________

Geluidsoverlast door turbine op 360 meter afstand
    _________________________________________________

Ten onrechte, vinden zij. Volgens de provincie was de stichting te laat met bezwaren. Van Stam, wonend  aan de Zwinweg: „De provincie goochelt met data om dit plan er door te krijgen."

De stichting steunt Van der Wal. Zij woont aan de Kerkweg. „Wij wonen op 360 meter afstand van de eerste molen. Regelmatig is er geluidsoverlast. De wieken geven een suizend geluid. Daar worden wij een beetje gek van."

De eigenaren van de acht molens zijn Okko Kaan, Gerard Schenk en gebroeders Keppel. De turbines zijn geplaatst in 1998. Ze hebben elk een vermogen van 600 kilowatt. De nieuwe molens krijgen een vermogen van elk 900 kilowatt. De hoogte blijft nagenoeg hetzelfde, op last van de provincie. Vervanging kost volgens Kaan bijna zeven miljoen euro.

Het werkelijke vermogen blijft straks beperkt tot 700 kilowatt, aldus Kaan. „We zijn aan een limiet gebonden vanwege de aanwezigheid van een hoogspanningskabel. Anders moeten wij zelf een extra stroomkabel van anderhalf miljoen euro aanleggen. Dat is niet rendabel."

Windmolenklachten is ook vanwege het windmolenplan Groetpolder naar de rechtbank gestapt, samen met bewoonster Joke Kopper van de Groetpolderweg. Deze zitting is ook vanmorgen.

Nooedhollands Dagblad

Succes gewenst. Jullie zijn 3 kanjers. Iemand moet het doen.
    Ik sprak gister ook iemand die zei: ik kan het niet meer.
    Dit kan ik me zo goed voorstellen.
    Weg met die overlastgevende apparaten.