Proefproces over loon thuishulp Hollands Kroon

• dinsdag 30 augustus 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Vakbond FNV heeft namens drie ex-werknemers van de failliet géraakte zorgverlener TSN een kort geding aangespannen tegen hun huidige broodheer, Axxicom.

Martijn Gijsbertsen

De rechtszaak namens de drie inwoners van Hollands Kroon vindt van- daag plaats bij de rechtbank in Rotterdam. Inzet van het proefproces is dat Axxicom, dat de medewerkers voor lichte huishoudelijke hulp in Hollands Kroon na het bankroet van TSN heeft overgenomen, het trio hetzelfde salaris biedt als ze eerder bij TSN kregen.

„Bij het sluiten van nieuwe contracten door gemeenten na een aanbe- steding of overname van personeel na faillissement zie je in de zorg dat nieuwe werkgevers werknemers vaak precies hetzelfde werk laten doen bij dezelfde cliënten voor minder loon", aldus Maureen van der Pligt van FNV.

„Dat lagere salaris vinden wij niet in de haak, is niet conform de cao-afspraken en dus eise' wij (op basis van de Wet aanpak schijnconstructies, red.) aanpassing van het salaris. Lukt het om Axxicom daartoe te dwingen, dan gaan we kijken of we andere zorginstanties op dezelfde manier kunnen aanpakken."

De rechtszaak wordt in Rotterdam behandeld, omdat het hoofdkantoor van Axxicom in Zuid-Holland is gevestigd. Wint FNV niet, dan stelt zij Hollands Kroon aansprakelijk. Die gemeente heeft Axxicom tijdelijk gecontracteerd. Vanaf 1 januari 2017 neemt moedermaatschappij Incluzio de thuishulp in Hollands Kroon over.

In Schagen en Den Helder zijn exTSN-medewerkers na het faillissement door andere partijen overgenomen mét behoud van salaris.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Natuurlijk, het betreft uiteindelijk wéér toestanden indirekt gelieerd aan het gemeentebestuur van Hollandskroon. Ik herinner me nog de bezetting van het gemeentehuis en de maatregel die Nawijn vanuit Den Haag nam ............

Bakker zei

In Nederland heerst een bestuurlijke chaos. Een goed voorbeeld is de KNVB waar het zo langzamerhand een duiventil is geworden. De nieuwe voorzitter is zich alweer van geen kwaad bewust en zal ongetwijfeld op de oude voet verder gaan, gesteund door de niemendalletjes in de raad van bestuur.
    Verder kunnen we bijna iedere dag lezen hoe voorzitters tonnen stelen en het is dan nog maar de vraag of ze zich voor die grootscheepse diefstal voor de rechter moeten verantwoorden, tenslotte dekt iedereen in dat verrotte wereldje elkaar en daar doet het overgrote deel van de rechterlijke macht net zo hard aan mee.
    In Hollands Kroon smijten de wethouders met geld wat opgebracht is door de belastingbetalers. Komen ze tekort dan verhogen ze simpelweg de belastingen en er is helaas niets tegen te doen.

Mr. X. zei

Ik vraag mij af of de gemeentes wel voldoende niveau hebben om firma's die deze diensten verlenen op hun kwaliteit en financieel beheer te beoordelen alvorens een contract te verlenen. Te oordelen naar de tsunami van failliete zorgverleners in dit land in het geheel niet dus; of zijn die managers in de zorg soms nauw gelieerd aan hun ambtelijke opdrachtgevers? Ik vermoed dat bij een onderzoek hiernaar een mestvaalt te voorschijn komt die zijns gelijke niet kent.