Onderzoekers bevestigen angstcultuur onder ambtenaren Den Helder

• woensdag 17 augustus 2016
  • DEN HELDER - Medewerkers van de gemeentelijke afdeling Sociaal Domein ervaren intimidatie door leidinggevenden en pestgedrag van collega’s.

Door Delano Weltevreden - 16-8-2016,

Onderzoekers van onderzoeksbureau Schouten & Nelissen bevestigen met die conclusie eerdere uitspraken van klokkenluiders over de afdeling. In hun onderzoeksrapport over de veelbesproken sfeer op de gemeentelijke afdeling staat verder dat pesten en intimidatie daar drie keer zo vaak voorkomen als landelijk.

De twee onderzoekers zeggen ook dat ruim eenderde van de medewerkers een angstcultuur ervaart. Een meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat er onvoldoende vertrouwen is tussen management en medewerkers en tussen medewerkers onderling.

De rol van leidinggevenden wordt door het merendeel van de medewerkers als negatief ervaren. De onderzoekers hebben ook eerdere rapporten over de gemeentelijke organisatie geraadpleegd. Zij concluderen dat die onderzoeken de huidige bevindingen bevestigen. Met de aanbevelingen lijkt niets te zijn gedaan, zeggen zij.

De fractie van Beter voor Den Helder bracht de zaak eerder dit jaar aan het rollen en eiste een onderzoek, maar het college vond dat niet nodig.

Het onderzoek is uitgevoerd onder druk van de vakbonden en de gemeentelijke ondernemingsraad.

Bekijk hier de raadsinformatiebrief en hier het adviesrapport

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Het is schering en inslag onder het ambtenarenkorps dat er een angstcultuur heerst.
    Er zijn nu eenmaal oudere ambtenaren die in de loop der jaren regelmatig gepromoveerd worden/werden, waarom weet niemand, maar die kunnen een heel gemeentehuis terroriseren. In 2002/2003 wees een onderzoek bij het gemeentelijk apparaat in Anna Paulowna uit dat iedere ambtenaar het best ontslagen kon worden vanwege de verziekte sfeer. Geen politicus die de bezem door de Augiasstal durfde te halen. Sterker nog, iedere ambtenaar moest wel weer solliciteren maar werd probleemloos weer aangenomen in dezelfde of zelfs een hogere functie. Het gevolg is dat de veroorzakers van de verziekte cultuur nog steeds de dienst uitmaken en hun eigen koninkrijkjes hebben.

Als je personeel 25 of meer jaren op dezelfde positie/functie laat zitten moet je je niet verbazen dat er koninkrijkjes ontstaan; idem hetzelfde gaat op voor de leiding - de de gemeenteraad? Die wauwelt verder en maakt zich druk in politiek correcte volzinnen.
    Waar mee te beginnen? Schop het FNV de deur uit bij het ambtenarenkorps - die regeert het land met hun aangesloten leden.