Omwonenden van Joods Werkdorp in Slootdorp opnieuw in verzet tegen plan Polenhotel

• vrijdag 12 augustus 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - SLOOTDORP - Omwonenden van het vroegere Joods Werkdorp in Slootdorp verzetten zich tegen het plan om er maximaal 280 Poolse agrarische werknemers onderdak te geven.

Door Ed Dekker - 11-8-2016

Zij  komen in actie tegen dit Polenhotel, net als in 2009. Op het laatste moment lukte het ze toen een vergelijkbaar plan van tafel te krijgen. Eigenaar Joep Karel, vastgoedondernemer te Bergen, probeert het leegstaande complex opnieuw een bestemming te geven. ’Veel te massaal’ zeggen bewoners van de zeven omliggende huizen.

,,Zo’n groot wooncomplex voor buitenlandse werknemers past hier helemaal niet. Liefst 280 arbeiders op een kluitje, op de lip van omwonenden. Ver van werk en voorzieningen. Wij vrezen veel overlast en andere problemen.”

Dirk Quak, Peter Unen en Cees Vendrig schrokken van het plan voor het Polenhotel in het Joods Werkdorp, pal naast hen aan de Nieuwesluizerweg in Slootdorp. Volgens het drietal denkt de hele buurt - zeven woningen - er net zo over. Ook Albert van Bruggen uit Nieuwesluis wil zich ’tot het uiterste’ verzetten. ,,Als het nodig is, halen wij alles uit de kast. Net als zeven jaar geleden, en toen met succes.”

Agriport

Er is een nijpend tekort aan onderdak voor buitenlandse flexwerkers, dat weten de drie mannen. ,,Dit probleem moet niet worden afgewenteld op een buurtje. Zo’n voorziening hoort thuis op Agriport, dicht bij de agrarische bedrijven. Ook panden op het bedrijventerrein in Wieringerwerf bieden mogelijkheden.”

Alleen het hoofdgebouw van het voormalige Joods Werkdorp is overgebleven. Het complex staat sinds 2008 leeg. Incidenteel is er nadien een expositie gehouden. Verschillende initiatieven, rijp en groen, liepen op niets uit. Eigenaar Joep Karel zet nu in op het plaatsen van zeven woonunits op het terrein, elk voor maximaal veertig personen. Het hoofdgebouw moet ’Joods herinneringscentrum’ worden.

Architect

Het Hoornse architectenbureau TPAHG heeft het plan van 2009 iets gewijzigd. Het aangepaste plan ligt nu bij de provincie, ter eerste beoordeling. Burgemeester en wethouders van Hollands Kroon steunen het nieuwe initiatief, zo liet wethouder Theo Meskers eerder weten.

Bij groen licht van de provincie wordt het plan verder ontwikkeld en buigt de gemeenteraad zich er over. De omwonenden voelen zich niet serieus genomen. Niet door de eigenaar, niet door de gemeente. Dirk Quak: ,,Van de eigenaar zelf hebben wij niets gehoord. Geen enkel overleg. Ook voor de gemeente bestaan wij niet. Wij tellen kennelijk helemaal niet mee.”

Verveling

Volgens wethouder Meskers is de afgelopen jaren de huisvesting van arbeidsmigranten sterk verbeterd. Albert van Bruggen: ,,Daar merken wij niets van. De praktijk is anders. Leg je oor te luister, lees de krant. Verveling is de grote boosdoener. Niet voor niets worden hier en daar vergelijkbare plannen afgeschoten.”

Gemeenten moeten verantwoordelijkheid over huisvesting meer bij bedrijven leggen, vindt Peter Unen. ,,Wie Polen aanneemt, moet ook voor onderdak zorgen. Nu worden wij met dit probleem opgezadeld.”

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Meskers is ongeveer de God in het college van BenW. Hij maakt in allerlei plannen voor 100% de dienst uit en trekt zich van de meningen en behoeften van inwoners niet aan ! Pas op voor deze man !!!!!!!!!!!!!!!!

H.Oldeboom zei

Het opnieuw als werkkamp laten functioneren van het complex is heel in zekere zin een diep-tragische. Voor de oorlog is het Joodse werkdorp bevolkt geweest door veelal heel jonge mensen, kinderen nog, die uit Duitsland gevlucht waren en in het door de Nederlandse staat opgerichte werkdorp in de Wieringermeer te werk gesteld werden om diezelfde jonge Wieringermeer verder te 'ontwikkelen'- lekker goedkoop dus. Voor een paar jaar heb ik daar een fotosessie gemaakt en opgestuurd naar een overlevende en op dat moment nog in leven zijnde ex-bewoner van het Joodse werkkamp. Namelijk, toen het Derde Rijk hier de baas werd zijn die Joodse jongens afgevoerd en heeft de helft de oorlog niet overleefd; hun namen kunt U lezen op de boekenrollen in de ingang van het hoofdgebouw - ga daar eens naar toe en bij voorkeur alleen - dit moet geen museumbezoek zijn waar iedereen binnenloopt en rondkakelt - en laat de triestheid van het WO-2 gebeuren in alle rust en stilte op U inwerken. Dan dringt wellicht de krankzinnigheid en idioterie waarmee wij allen dagelijks plaatselijk en landelijk geconfronteerd worden door media en politiek die erop uit lijken te zijn de mensen uit evenwicht te brengen door ons voortdurend allerlei absurditeiten en waanideeën op te dringen om ons uit elkaar te drijven, wat duidelijker tot U door.

Overigens, uit het antwoord dat ik kreeg van de Joodse overlevende bleek dat de man erg blij was met de foto's maar tevens zwaar geëmotioneerd en hij wilde zeker niet komen kijken.