'Dieptepunt in de geschiedenis Lada'

• dinsdag 16 augustus 2016
  • Hollands Kroon - Henk-Jan Wittink uit Westerland - voormalig gemeenteraadslid namens Lada - overweegt in september als onafhankelijk raadslid verder te gaan.

Rehabilitatie of 'Onafhankelijk Wittink'

Lydia Jasper

Dat liet hij via een mail aan de leden van Lada weten. Zijn verklaring is ook op Facebook te lezen. 'Als fractie en bestuur niet meegaan en de onduidelijkheden rond mijn uitzetting oplossen, zal ik stappen moeten ondernemen om 'Onafhankelijk Wittink' zelf te ontwikkelen.'

Wittink is nog steeds lid van Lada, maar maakt geen deel meer uit van de fractie. Het kwam een paar maanden geleden tot een aanvaring. Lada zegde de samenwerking met hem op, omdat de fractie zich stoorde aan zijn gedrag op Facebook. „Er was afgesproken dat ik op hun site zou blijven staan, maar dat is dus niet gebeurd", zegt hij. „Ik wil voor 1 september een antwoord. Anders zie ik mij genoodzaakt stappen te ondernemen richting een 'Onafhankelijk Wittink'. Ik weet dat de meeste Lada-leden mij zullen steunen. Onder wie prominente leden."

Hij hoopt dat Lada zijn tanden laat zien: „Ik werd lid, omdat Lada strijdvaardig was. Lada is geen politieke partij, maar neemt het op voor de inwoners. Die luistert naar de meerderheid. Er gebeuren nu dingen die mensen niet willen."

___________________________________________________________________

'Dieptepunt in de geschiedenis Lada'

Hollands Kroon - Anna Paulowna - Henk-Jan Wittink kan rekenen op de steun van oud-fractievoorzitter Rob Ravensteijn van Lada. Ook als hij als onafhankelijke fractie verder gaat. Ravensteijn stelt dat Wittink niet eerlijk is behandeld.
    Lydia Jasper

„Er zijn in juni krakkemikkige afspraken met Henk-Jan gemaakt", zegt Ravensteijn. „Het is te prijzen dat hij lid wil blijven van Lada terwijl hem een worst wordt voorgehouden. Het zou ongeloofwaardig zijn als hij niet in de fractie terug mag, maar vlak voor de verkiezingen wel weer op de kieslijst mag staan. Om stemmen te trekken, denk ik dan. Bovendien is het niet gezegd dat hij over twee jaar daadwerkelijk op die lijst komt te staan."

Boontjes

Momenteel is Wittink volgens hem 'een loslopend Lada-lid'. „Die zijn eigen boontjes moet doppen. Geen enkele burger kan hem bereiken via de Lada-site en hij heeft geen eigen website. Dat moet op korte termijn worden recht getrokken." Volgens Ravensteijn is dit een dieptepunt in de geschiedenis van Lada. „Ik schat dat er vijftig procent kans is dat de fractie tot inkeer komt."

Fractievoorzitter Henk van Gameren van Lada is verrast door de verklaring. „De fractie is toentertijd unaniem in haar uitspraak geweest. Het is moeilijk werken met een raadslid als die aan de zijlijn dingen gaat roepen. Hij kan ook vragen stellen voordat hij een mening uitdraagt. Zoiets werkt niet in de coalitie waar je je aan committeert. Die staat op het spel als er ongenuanceerde meningen worden geventileerd. Hij kan onze wethouder in de problemen brengen waar dat niet b nodig is."

Hij denkt niet dat het mogelijk is vóór september in de fractie en bestuur te praten over Wittink. „Het is vakantie, dat redden we nooit. Het is niet ondenkbaar dat dit gevolgen zal hebben voor Lada. We kunnen het over zijn terugkeer hebben op termijn, maar dat is nu niet aan de orde. Daarvoor is er te veel voorgevallen op de sociale media. Je kan niet zomaar mensen beschuldigen." Secretaris Peter Couwenhoven zegt ook dat Wittink voor 1 september geen reactie vanuit Lada hoeft te verwachten. Couwenhoven spreekt op persoonlijke titel: „We hebben in juni hierover vergaderd en de fractie is niet teruggefloten door de leden. Wij zien ons hierdoor gesteund."

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Het zal pas beter gaan met de "Nederlanders" als ze tot het besef komen dat verreweg de meeste politieke partijen er niet voor ons zitten maar voor zichzelf, hun vriendjes en familie.
    Uit de peilingen blijkt dat de PvdA inmiddels bij heel veel kiezers door de mand is gevallen. Alleen het 1 miljoen tellende ambtenarenapparaat(corrupt als de hel) en nog wat onnozelen kiest nog voor de PvdA. Van Groen Links met de zoon van een moslim aan het hoofd(Jesse Klaver, dus ook moslim) is nog minder te verwachten, of het moet ellende zijn. Het CDA waait met alle winden mee en de andere Christelijke partijen denken nog steeds dat als ze hun andere wang maar toekeren het wel goed komt met de (radicale) moslims.

h.oldeboom zei

Dat is het hem juist - die geschiedenis - die heeft LADA niet dus kunnen ze nergens uit leren.