Onderzoek naar branden in Nuon-windmolens

• vrijdag 29 juli 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Slootdorp -  Energiemaatschappij Nuon stelt grondig onderzoek in naar de oorzaak van twee windmolenbranden in Slootdorp.
    Martijn Gijsbertsen

De brandweer uit het Wieringermeerdorp moest woensdag vlak na het middaguur uitrukken nadat in twee turbines aan de Ulkeweg, in de schakelkast, vuur was ontstaan. „We zijn daar ruim een uur bezig geweest", vertelt ploegchef Marloes Kerckhaert. „Bij de ene windmolen openden we de deur en kvamen de vlammen eruit, daar moest worden geblust. Bij de andere was de brand al gesmoord, doordat de roosters waren afgeplakt en er geen zuurstof meer bij kwam."

Het is voor het eerst dat de brandweer in Slootdorp met turbine-branden te maken kreeg. De oorzaak is onduidelijk. Volgens Nuon-woordvoerster Anouk IJfs is de brand ontstaan toen netbeheerder Liander de acht windmolens langs de Ulketocht weer aansloot op elektriciteit.

„De turbines staan sinds april stil, omdat ze worden vervangen en zijn verkocht aan een buitenlandse partij", vertelt zij. „Omdat de stroom onaangekondigd was afgesloten, terwijl de apparatuur in bedrijf moet blijven, zou de elektriciteitstoevoer weer worden ingeschakeld. Daarbij is in twee windmolens brand ontstaan."

De schade aan de turbines, die nu weer van de stroom zijn gehaald, valt mee. Nuon, dat veertig turbines in de Wieringermeer wil vervangen, neemt de zaak desondanks hoog op. „We willen graag weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Beslist niet het risico lopen dat dit ons nogmaals overkomt."

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Het is tegenwoordig schering en inslag dat hoe meer je van de bevolking steelt hoe verder je komt met de juiste vrienden en de burgemeester van Anna Paulowna heeft intussen wel bewezen dat hij met zijn mentaliteit aardig ver komt, dus eerdaags zit er voor hem wel een grotere gemeente in.

h.oldeboom zei

Mensen, zeg toch je abonnement bij Nuon op; uiteindelijk bestelen ze je met die windmolens die daarbovenop NIETS opbrengen - behalve dan het vullen van de zakken van de Nuon managers.