Motorcrossers voor vier jaar onder dak

• vrijdag 22 juli 2016
  • Categorie: , ,
  • Den Helder -  Julianadorp - De komende jaren zijn opnieuw ronkende crossmotoren te horen op Kooypunt, het bedrijventerrein tussen Den Helder en Julianadorp.
    Delano Weltevreden

De Helderse milieuwethouder Jacqueline van Dongen zegt dat de vergunning maximaal vier jaar geldig is. Binnen die periode moet er een permanente crossbaan in Hollands Kroon komen.

De crossers mogen maximaal twaalf keer per jaar op Kooypunt aan de slag, zes uur per dag tussen zeven uur 's morgens en zeven uur 's avonds.

Stichting Phoenix, vertegenwoordiger van de crossers in de Kop van Noord-Holland wilde ook zes keer per jaar wedstrijden rijden op Kooypunt. In overleg met de gemeente zien de crossers af van de wedstrijden.

De provincie Noord-Holland had bij de gemeente aangedrongen op een oplossing, omdat de permanente baan in Hollands Kroon er nog niet ligt. „Dit is een heel royaal gebaar van de gemeente", zegt de wethouder over de vergunning.

Woordvoerder Ger Meereboer van Phoenix zegt dat de crossers blij zijn dat zij weer kunnen trainen. „Wij voldoen aan de geluidsnormen en zitten qua geluid lager dan het vliegveld De Kooy. Het geluidsniveau van onze motoren houden we constant in de gaten. De vergunning willen we namelijk niet op het spel zetten."

NHD

De wethouder van Den helder is reeel als zij dit een royaal gebaar vindt. Maar hoe moeten we dan de gemeente Hollands Kroon omschrijven , die immers heeft aangeboden een permanent terrein te willen vestigen, dat dan 7 dagen per week van ochtend tot avond open is? Dat is 365 dagen per jaar mensen... vergeleken met die 12 dagen van Den Helder is dat niet anders dan crimineel te noemen.