Megazonnepark in Wieringermeerpolder

• vrijdag 1 juli 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Wieringerwerf - In de Wieringermeerpolder wil Nuon het grootste zonnepark van Noord-Holland bouwen: 120.000 panelen, verdeeld over bijna dertig hectare grond, moeten per jaar tienduizend huishoudens van stroom voorzien.
     Martijn Gijsbertsen  m.gijsbertsen@hollandmediacombinatie.nl

De zonnepanelen komen te staan bij vijftig Nuon-windmolens in het toekomstige Windpark Wieringermecr. Deze turbines draaien vanaf medio 2018. Dan wil de energiemaatschappij de megazonneweide realiseren. Het plan vergt een investering van dertig miljoen euro.

„We onderzoeken of het mogelijk is om panelen op kraanopstelplaatsen bij windmolens te zetten", licht Sven Kamphues, projectmanager wind bij Nuon, toe. „Die plakken asfalt van gemiddeld twintig bij veertig meter worden aangelegd voor de bouw van turbines. Fabrikanten eisen dat om met kranen aan de slag kunnen, ook bij groot onderhoud. Omdat die plaatsen sporadisch worden gebruikt, is dat een ideale plek. De infrastructuur ligt er al en er is al een netaansluiting."

Omdat kranen altijd bij windmolens moeten kunnen staan, is vereist dat de zonnepanelen verplaatsbaar zijn. „Technisch gaan we onderzoeken of we ze mobiel kunnen maken en hoe we ze kunnen verschuiven. In eerste instantie denken we aan een constructie met rails."

Ook is het plan om percelen in de buurt van turbines, waar het lastig boeren is voor agrariërs, te gebruiken voor het zonnepark. Hollands Kroon staat positief tegenover het Nuon-project. Ook de provincie wil zonneweiden de ruimte geven.

Noordhollands Dagblad 1-7-2016

h.oldeboom zei

Ik zou als huishouden nier graag zonne-energie hebben - 's avonds geen tv, en nog erger de koelkast valt uit (warm bier)en in de winter als het om 17.00 hr. donker is, geen licht. Dat zal dan ook de reden zijn deze stroom te leveren aan de huishoudens; daar kun je immers alle bestuurlijke rotzooiplannen kwijt die het etablissement bedenkt om het volk arm te maken en uit te persen.