Lang wachten op seniorenwoning

• zaterdag 23 juli 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  Nood in Anna Paulowna hoog met acht tot tien jaar.

Martijn Gilsbertsen miijsbertsen@hollandmediacombinatie.nl

De wachttijd voor een huurwoning voor senioren nabij het centrum van Anna Paulowna is opgelopen naar tussen de acht en tien jaar.

„De vergrijzing gaat hier harder dan wij in staat zijn ons woningbezit, voor 75 procent eengezinshuizen, aan de wensen van die categorie aan te passen", stelt Ben Broxterman, directeur van Woningbouwvereniging Anna Paulowna (WBVAP).

__________________________________________________

Voorsorteren

Het komt ook voor dat mensen 'voorsorteren' op een seniorenwoning: ze schrijven zich ruim voor hun 65e in, in de hoop dat wanneer ze die leeftijd hebben bereikt sneller voor een huurhuis in aanmerking komen.
    _______________________________________________

Voorzieningen

De corporatie met 1400 huurhuizen in de Polder constateert dat er niet alleen een veel grotere groep ouderenbehoefte heeft aan een - bij voorkeur gelijkvloerse - woning nabij voorzieningen. Maar ook dat, als gevolg van veranderingen in de zorg, zij worden geacht langer zelfstandig te wonen.

Om de nood te lenigen, zijn door WBVAP eerder zestig sociale huurwoningen voor senioren op de locatie Vreedenhoff in Anna Paulowna. gerealiseerd en 48 aan de Rietgors-laan. Aan de Smidsweg worden in 2017 of 2018 achttien huizen gesloopt ten faveure van levensloopbestendige woningen.

Fractie

Broxterman: „We doen wat we kunnen, maar dat is een fractie van wat we zouden willen. Soms blijven mensen, door eenvoudige hulpmiddelen, ook langer in hun huidige woning."

De woningbouwvereniging heeft al tien jaar 2,8 hectare potentiƫle bouwgrond aan de Molenvaart nabij natuurgebied Kruiszwin in eigendom.

Discussie

Op dit perceel mogen tot dusverre geen seniorenwoningen worden gebouwd, omdat er discussie met de provincie bestaat over de vragen of de grond binnen of buiten bestaand bebouwd gebied valt en of het al dan niet om een aardkundig monument gaat.

„We hebben een paar maanden geleden uiteindelijk een aanvraag voor medewerking aan bouwplannen ingediend om hierover volstrekte duidelijkheid te krijgen. Het terrein ligt al sinds 2006 braak." Overigens kunnen ouderen elders in de Polder, buiten Anna Paulowna, wel veel sneller een huurhuis krijgen.

De wachttijd is gemiddeld ongeveer een jaar. De wachttijden voor seniorenwoningen verderop in de regio blijken te verschillen per kern, type huurhuis en vooral de woonwensen van de (kandidaat)huurder.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Het aantal tekortkomingen binnen de grenzen van het bestuursgebied Hollandkroon stijgt met de dag. Tekortkomingen welke mede tot de verantwoordelijkheid behoren van het gemeentebestuur aldaar. Als een ziekteproces stapelt het zich dag na dag tot in onbereikbare hoogten op ! Hopenlijk vervroegde gemeenteraadsverkiezingen. Echter: de leider van de groep wordt nog steeds door de CvdK benoemd

Bakker zei

Wachttijd 8 tot 10 jaar voor onze ouderen.
    Wachttijd 0 jaar voor de asielzoekers + Miele, uitkering, inrichting, gratis vakantie naar het thuisland waaruit ze "gevlucht" zijn, enz., niets is te gek zolang het een kleurtje heeft en moslim is.
    Gaat prima in Nederland, behalve dan voor de oorspronkelijke bevolking. Er zijn in Munchen 9 mensen vermoord waaronder kinderen, weer door een moslim en de media met de NOS voorop blijven volhouden dat het niets, maar dan ook helemaal niets met de islam te maken heeft. Op de kinderen is gericht geschoten en die lamzakkerige politici in de EU met Merkel en Rutte voorop halen de moordenaars met honderdduizenden tegelijk binnen(nu via Italiƫ).
    Wordt het niet eens tijd om dit soort politici net zo te behandelen als de oorlogscriminelen en landverraders na de 2e Wereldoorlog? Gewoon berechten en in een kerker gooien waar ze nooit meer uit komen.

enocent zei

Easysteppers©;

Als traplopen een
    probleem wordt!

Stevige tussentreden voor op uw eigen trap waardoor u minder kracht nodig heeft en uw gewrichten minder zwaar worden belast.

'Een simpel traplift alternatief waarmee u langer vitaal thuis kunt blijven wonen.'

De (r)overheid hoopt dat u snel dood gaat.
    Alle gedragingen van (r)overheidsinstanties wijzen hierop!

Weg met ons is het beleid. Zie wat de heer Bakker schrijft hierboven.