Gemeente vraagt uitstel rechtzaak

• donderdag 7 juli 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Weer ronde in campingruzie

Ondernemer Jervin Tonneman dacht deze week een slag te hebben gewonnen in zijn strijd met de gemeente Hollands Kroon over de camping Land uit Zee in Wieringerwerf. Maar de campingruzie is nog niet over. Hollands Kroon probeerde dinsdagmiddag nog om de rechtszaak uitgesteld te krijgen. De rechter gaat daar niet mee akkoord.

De advocaat van de gemeente stuurde dinsdag een spoedfax naar de rechtbank met het verzoek tot uitstel van de zaak, die vandaag om één uur dient.

Hollands Kroon vroeg de rechter via advocaat Y. Seen om samenvoeging van de zaken die Tonneman en campingbuurman Harry Vonk voeren tegen de gemeente. Tonneman wil dat Hollands Kroon de grond levert die door Vonk illegaal in gebruik is genomen, maar wel door de gemeente aan Tonneman is verkocht. Vonk stelt dat hij de grond al zo lang in gebruik heeft zonder dat de gemeente heeft opgetreden, dat hij er eigenaar van is geworden.

Akkoord

Hollands Kroon heeft na een uitspraak van de commissie bezwaarschriften laten weten handhavend op te gaan treden tegen Vonk. Toch geeft de advocaat van de gemeente in de fax aan de rechtbank aan dat Hollands Kroon akkoord gaat met het verzoek van Vonk, waarin de campingbuurman een verklaring vraagt van het recht dat het stuk grond is verjaard en dat de grond  'thans aan hem toebehoort'. Omdat de zaak onder de rechter is, wil de gemeente geen verdere uitleg geven over die zin in de fax.

Omdat Tonneman zich als belanghebbende volgens de advocaat van Hollands Kroon zal willen voegen in de zaak tussen Vonk en de gemeen- te, werd de rechter om uitstel gevraagd om de beide gerechtelijke procedures samen te kunnen behandelen. De rechtszaak zou dan op een nader te bepalen datum moeten worden gehouden. Maar de rechter ging niet mee met dat verzoek.

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
    Als Vonk beweert dat hij de grond al zo lang in bezit heeft, langer als 20 jaar meen ik(vroeger 30 jaar), dan had hij naar de notaris moeten gaan en in samenspraak met de gemeente de grond moeten laten overschrijven op zijn naam, dat recht heeft hij.
    De gemeente kan en mag nooit grond verkopen waar Vonk aanspraak op zegt te maken, dat heeft Vonk voorafgaand aan de verkoop van de grond door de gemeente echter nagelaten dus moet hij afstand doen van de grond.
    Het is toch te zot voor woorden dat er een burger is die grond van een gemeente koopt en vervolgens zegt de gemeente dat de grond niet meer van haar is.
    Het barst van de "thuiswerkende" ambtenaren in Hollands Kroon, maar er is er niet een die verstand van zaken heeft en bij het minste of geringste is er weer zo'n nietsnut die naar de rechter stapt, het kost de ambtenaren niets en de burgers een vermogen.

Goed stukkie mijnheer Bakker. Maar zoals gezegd: De burger mag betalen!