Wrijving over erfgoed

• maandag 27 juni 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Coalitiepartijen Hollands Kroon dwarsbomen plan voor monumentenlijst

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen@hollandmediacombinatie.nl

Een nieuwe poging van raadslid Jan Eichhorn (GroenLinks) om Hollands Kroon te bewegen een gemeentelijke monumentenlijst op te stellen, heeft schipbreuk geleden.

Eichhorn vindt het 'onbegrijpelijk en belachelijk' dat Hollands Kroon als 'enige gemeente in Noord-Holland' geen eigen monumentenlijst heeft. „Het historisch besef en de betekenis van bijzondere, cultuur- historische gebouwen ontbreekt volkomen. Anders kan ik niet concluderen", stelt de politicus.

„Hollands Kroon wil zich profileren als duurzame gemeente, dan moet je ook zuinig zijn op je erfgoed." Eichhorn: "Bescherming van historische panden is noodzakelijk om deze te kunnen behouden, zodat onze geschiedenis ook voor toekomstige generaties tastbaar blijft."

Het raadslid pleit ervoor geld beschikbaar te stellen om in ieder geval een begin te maken met het opzetten van een gemeentelijke monumentenlijst. „Er is 784.000 euro over in de pot voor natuur, cultuur en recreatie. Daarvan kan best wat worden besteed aan dit doel." Dat Hollands Kroon geen gemeentelijke monumentenlijst heeft, wil niet zeggen dat er hier geen gebouwen of objecten met een beschermde status zijn. Er staan wél rijks- en provinciale monumenten.

Bordjes

CDA-raadslid Elaine Vlaming heeft gesuggereerd om bordjes bij waardevolle, beeldbepalende panden in de gemeente te plaatsen en fiets- en wandelroutes daarlangs uit te stippelen. Dat is volgens Eichhorn niet voldoende. „Bij bordjes kan nóg iedere nieuwe eigenaar een waardevol object afbreken of verbouwen tot bijvoorbeeld bed & breakfast. Als een pand gemeentelijk monument is, worden eigenaren binnen vrijwel niet belemmerd. De status geldt puur de buitenkant."

D66, ChristenUnie, Progressief Hollands Kroon, PvdA en de fractie Wittink voelen voor Eichhorn voorstel. Coalitiepartij en VVD; Senioren Hollands Kroon, Lada en CDA willen daar niets van weten.

„Voor dit moment leg ik me daar bij neer. Maar ik neem hier geen genoegen mee", kondigt Eichhorn strijdvaardig aan.

NHD

h.oldeboom zei

Mijnheer Eichhorn,

Er is geen cultureel erfgoed in Anna Paulowna, de Wieringermeer en in mindere mate ook Niedorp - daar is geen erfgoed omdat deze gebieden nog erg jong zijn. Alleen Wieringen is wat erfgoed betreft uniek te noemen; ook landelijk gezien - zowel prehistorisch/geoogisch als historisch. De vraag die gesteld moet worden is dus of voor Wieringen een vorm van een erfgoedlijst bestaat, in hoeverre deze compleet is en in hoeverre de op zo'n lijst voorkomende onderwerpen 'onderhouden' worden. Overigens ben ik het met U eens dat voor historische cultuur weinig begrip maar bovenal weinig gevoel bestaat in de gemeenteraad.

Dekker zei

Mijnheer Oldeboom, u mag van politici verwachten dat ze een beetje kennis van zaken hebben die van belang zijn zoals de cultuurhistorische gebouwen in Hollands Kroon en in dit geval op het voormalig eiland Wieringen.

Ooit was er een veerboot van en naar het eiland Wieringen vanuit Van Ewijcksluis met daaraan verbonden de tramlijn Van Ewijcksluis naar Schagen met als kers op de taart een prachtig (oud) tramstationnetje in Van Ewijcsluis. Dit stationnetje moest wijken voor de nu vervallen, vervuilende en asbesthoudende KONINKLIJKE loodsen van Coöperatie ZAP. We kunnen bij het zien van de loodsen concluderen dat die net zo vervallen zijn als het Koningshuis zelf.

Hoezo cultuur historisch besef in HK van de politiek, dat is er nooit geweest en dat zal er ook nooit komen.