Tonnen tekort na herinvoeren huishoudhulp

• woensdag 29 juni 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De  gemeente Hollands Kroon komt - naar verwachting - dit jaar en in 2017 in totaal 625.000 euro tekort door de herinvoering van de 'lichtere' vorm van huishoudelijke hulp (HH1).
    Mike Deutekom

Dat stelt het college van burgemeester en. wethouders.

Hollands Kroon had met ingang van mei van dit jaar de HH1 afgeschaft, maar moet op last van de rechter dat beleid terugdraaien. Als het aantal cliënten dat recht heeft op deze vorm van huishoudelijke ondersteuning gelijk blijft op het niveau van 1 januari van dit jaar, dan heeft Hollands Kroon in 2016  1,4 miljoen euro nodig voor de uitvoering van HH1.
    In 2017 is er twee miljoen nodig, stelt het college.

Om die bedragen te betalen stellen B en W voor om het extra budget (358.300 euro) voor de zwaardere huishoudelijke hulp (HH2.) terug te draaien. Datzelfde geldt voor het extra budget voor bijzondere bijstand (753.400 euro).

Daarnaast komt er aan eigen bijdrage dit jaar 183.000 euro en volgend jaar 366.000 euro binnen. Voor de tekorten van 105.300 euro in 2016 en 522.300 euro in 2017 moet bij de behandelingen van de bestuursrapportage 2016 en de begroting 2017 een dekking worden gezocht. De gemeenteraad vergadert morgenavond over het beleid voor de huishoudelijke hulp.

Bij het vaststellen van het nieuwe beleid voorspelde de FNV al dat dit de gemeente geld zou gaan kosten.

Noordhollands Dagblad

Het collectieve falen van college en raad zal afgewenteld worden op de burgers, zo werkt dat tenslotte in de politiek, maar we moeten blijven geloven dat we in een democratische rechtstaat leven.

Sam Kooy zei

Door het gemeentebestuur - BenW - wordt er op gestuurd de gemeenteleden in de waan te brengen dat er een groot tekort is ontstaan (overigens door hun eigen falen). Ofschoon een veronderstelling van ondergetekende zal dit natuurlijk een mooie gelegenheid wprden en zijn om de burger er weer voor op te laten draaien. Echter geen woord over bijvoorbeeld de abnormale uitgaven door Meskers in zijn speeltje Waddenpoort. Alleen al uitstel, of liever afstel, van het totaal onnodige Waddenbelevingspunt - zijn speeltje - zou het probleem in één klap oplossen. Echter, een dergelijke move is binnen dit huigelachtige college, onbespreekbaar. Totdat deze college wordt geelimineerd en de keuze van de burgemeester bij de bevolking wordt gelegd i.p.v. de CvdK !