Schager fracties achter plan ’Polenhotel’ Koperwiek

• woensdag 8 juni 2016
  • SCHAGEN - De gemeenteraad heeft net als burgemeester en wethouders van Schagen geen probleem met de omvorming van het architectenkantoor van BBHD aan de Koperwiek tot flexhotel voor seizoenwerkers.
    Door Harry de Jong - 7-6-2016,

Dat bleek bij de raadscommissie Ruimte. Wethouder Jelle Beemsterboer vroeg de politieke fracties om hun mening, ook al is de vergunningverlening een bevoegdheid van het college.

Ondanks bezwaren uit de buurt kon de commissie zich wel vinden in een ’Polenhotel’ op deze plek. Een inspreker uit de buurt bracht die bezwaren - geluids- en verkeersoverlast, aantasting van de ecologische zone langs het gebouw - nogmaals onder de aandacht. De buurt wil dat de gemeente eerst vaste criteria opstelt voor de mogelijkheid van een flexhotel en het plan aan de hand van zulke criteria toetst.

Veel fracties wezen naar Petten, waar seizoenwerkers werden ondergebracht in Huis ter Duin zonder dat dit problemen gaf. De politiek had er vertrouwen dat initiatiefnemer Mondial Uitzend de huisvesting zo regelt dat de buurt er geen last van heeft. Daarbij beloofde Beemsterboer met directbetrokkenen te gaan praten om knelpunten op te lossen.

NHD

h.oldeboom zei

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd of de Polen daar behoefte aan hebben? De Polen komen hier om zoveel mogelijk geld te verdienen en van dat geld zoveel mogelijk naar huis mee te nemen. Aan opgedrongen en veelal dure faciliteiten hebben deze mensen totaal geen behoefte of moeten weer zo nodig een stelletje stuiver grijpgrage Hollandertjes hun zakken vullen met het zuurverdiende geld van deze mensen?

Bakker zei

Het is ook helemaal niet de bedoeling om het voor seizoenarbeiders wat beter te organiseren, maar het is de bedoeling dat de initiatiefnemers er weer zoveel mogelijk aan verdienen. De omwonenden moeten dan de overlast maar slikken, die zijn ook niet belangrijk, het is de verdienste voor een klein groepje mensen die belangrijk is en dat weten Raad en College beter als de gemiddelde burger.