Raad Heerhugowaard: HVC-directeur, lever zelf salaris in

• woensdag 29 juni 2016
  • Categorie:
  • HEERHUGOWAARD - De gemeenteraad van Heerhugowaard gaat directeur Wim van Lieshout van de NV Huisvuilcentrale HVC vragen om zelf een deel van zijn salaris in te leveren. Een motie van de SP daartoe werd gisteravond unaniem aanvaard.

Door Arie Bergwerff - 29-6-2016,

Het was een beetje ’akkoordstukken-dag’ in de raad van Heerhugowaard. In strak tempo ging het ene na het andere akkoordstuk onder de hamer van burgemeester Han ter Heegde door. De motie over het jaarinkomen van de HVC-directeur kwam op tafel bij de bespreking van de jaarstukken 2015 en conceptbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie (VVI) Alkmaar. Met die jaarstukken zelf hadden de raadsleden geen problemen. Wel met het jaarinkomen van Van Lieshout. Hij had in 2015 een jaarinkomen van 262.000 euro, waar de norm 178.000 euro is.

Natuurlijk snapten de raadsleden wel dat ’een contract een contract is’ en dat daar nu niet alsnog aan gemorreld kon worden. Maar in de motie zagen ze mooie gelegenheid om binnen de 46 deelnemende partijen in de VVI een duidelijk signaal af te geven. Er diende rekening te worden gehouden met de gevoelens die leven in gemeentes en waterschappen, zo werd gesteld.

,,De motie is een mooie stimulans om een stapje terug te doen’’, meende Jolanda van Ling. Eltjo van der Laan (VVD) zag de motie als een goede manier om aan te dringen op normale salariëring. ,,Het geld van de inwoners mag niet worden verkwist’’, stelde René Schoemaker (GroenLinks). De directeur werd opgeroepen om zelf het initiatief te nemen en zijn beloning alvast te conformeren met wat wettelijk afgesproken is.

Wethouder Carolien van Diemen zegde toe de motie mee te nemen naar de vergadering van het algemeen bestuur van de VVI in december. ,,Hoe meer partijen, hoe sterker de lobby om dit salaris aan te pakken’’, aldus de wethouder. Ad Jongenelen (Burgerbelang) informeerde of het mogelijk was de motie ook naar de andere betrokkenen toe te sturen, in een poging op die manier meer indruk op het VVI-bestuur te maken.

Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

De aandeelhouders (gemeenten) kunnen de man toch ontslaan en vervolgens een goedkoper typje op de positie neerzetten?