'Ook voor eigen inwoners'

• Categorie: , , , ,
  • Schagen - Statenfractie PVV vindt dat gemeenten wachtlijst moet wegwerken

Marten Visser m.visser@hollandmediacombinatie.nl

Gemeenten die nu creatieve oplossingen verzinnen om vluchtelingen aan een woning te helpen, kunnen dat beter doen voor de 'eigen inwoners' die vaak lang op een huis moeten wachten.

Dat stelt de fractie van de PVV in Provinciale Staten. De partij reageert op een artikel in deze krant over de kennisconferentie vluchtelingen. Gedeputeerde Joke Geldhof riep tijdens die bijeenkomst gemeenten in Noord-Holland Noord op creatief te zijn, omdat ze nog veel meer huizen moeten toewijzen aan vluchtelingen die in Nederland mogen blijven.

Tijdelijke woningen bouwen, eventueel in oude scholen of in de vorm van chalets, kan volgens Geldhof een oplossing ,zijn. Volgens de PVV had ze 'gemeenten beter kunnen adviseren meer (tijdelijke) woningen te realiseren voor haar woningzoekende burgers die vaak vele jaren op een wachtlijst staan om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning in plaats van voor asielzoekers'. De fractie van de PVV stelt over de kwestie vragen aan Gedeputeerde Staten.

De partij noemt het 'op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat er nu creatieve oplossingen worden bedacht om asielzoekers te huisvesten, terwijl deze creatieve oplossingen ook al jaren hadden kunnen werken voor woningzoekers die op een wachtlijst staan'. Overigens riep Geldhof de gemeenten ook op om te blijven bouwen voor de eigen inwoners. Volgens haar kunnen tijdelijke woningen (die een jaar of tien mogen blijven staan) de druk van de woningmarkt halen en kan er daarnaast gewoon worden doorgegaan met het bouwen van permanente woningen.

In Schagen worden binnenkort tijdelijke woningen gebouwd, zowel voor vluchtelingen als voor vaste inwoners.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Geen PVV'ermaar ben het volkomen met dat standpunt eens. Nú opeens wél. Waarom niet eerder. Die staatssecretaris Dijkhof verordonneert met harde hand (zoniet, dan ..........) de Provincie bij name Geldof, en zij verordonneert (zoniet dan ...........) weer de betreffende burgemeesters die met de klus worden opgezadeld. Geen enkele van hen durft nee te zeggen om niet als racist te worden uitgemaakt en - héél belangrijk - vanwege hun toekomstige nog beter betaalde burgemeesterbaantjes. En zij zijn het die vervolgens de raadslieden monddood maken danwel monddood hebben gemaakt !!!!! Zie raadsvergadering Hollandskroon eind januari 2016.