Lobby voor monumentenlijst in Hollands Kroon laait op

• woensdag 29 juni 2016
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - ,,Wij blijven aan de poort rammelen, totdat ze ook in Hollands Kroon het licht gaan zien.’’

Door Martijn Gijsbertsen - 28-6-2016,

Met die woorden maakt Norman Vervat van de landelijke stichting Cuypersgenootschap duidelijk dat de lobby in die gemeente voor een eigen monumentenlijst nog niet ten einde is.

Vervat vindt het ’te betreuren’ en ’snapt er niks van’ dat een poging van GroenLinks-raadslid Jan Eichhorn voor het opstellen van een gemeentelijke monumentenlijst opnieuw is mislukt.

Regeldruk

Louter omdat coalitiepartijen Senioren Hollands Kroon, Lada, VVD en CDA dat plan barricaderen.

,,Ze lijken in die gemeente, met een toch vrij rijke historie en de mond vol van toerisme, niet te willen zien dat zo’n lijst onmisbaar is. Om waardevolle panden, die nu geen bescherming genieten, als erfgoed in stand te kunnen houden’’, aldus Vervat.

,,Het lijkt wel alsof politici bang zijn voor regeldruk en wellicht boze eigenaren.’’
    Zonder monumentenstatus kan een gebouw, dat niet als beeldbepalend in het bestemmingsplan wordt genoemd of geen beschermd stads- of dorpsgezicht is, zonder pardon worden gesloopt.
    ,,Een melding of vergunning is niet nodig’’, weet Vervat.

Grip

,,Hoewel de meeste woningeigenaren met waardevol object doorgaans goed voor hun bezit zorgen, verdwijnen monumenten dan toch snel uit een gemeente. Puur omdat die er geen grip meer op heeft. Daarom is de suggestie, ik geloof van het CDA, om informatiebordjes te plaatsen heel naïef.’’

Het Cuypersgenootschap schat dat er in Hollands Kroon globaal ’enige tientallen’ panden zijn die - doordat Hollands Kroon geen gemeentelijke monumentenlijst hanteert - ’tussen wal en schip vallen’.
    Hun behoud wordt bedreigd. Deze krant meldde eerder op basis van een deskundigenoordeel dat dat er zo’n 130 zijn.

Als voorbeelden van onbeschermde waardevolle, historische gebouwen worden onder meer het voormalige postkantoor in Hippolytushoef, het oude raadhuis van Wieringermeer in Wieringerwerf plus gemaal Schagerkogge in Kolhorn genoemd.

Gesprek

Het Cuypersgenootschap heeft wethouder Frits Westerkamp intussen verzocht om een gesprek.

,,We hebben al vaker gepraat met ambtenaren en alle raadsleden per brief geïnformeerd, helaas zonder resultaat. Onze lobby gaat door. Helemaal van Senioren Hollands Kroon zou je verwachten dat zij gevoel hebben bij het verleden, de identiteit van hun gemeente’’, stelt Vervat.

,,Luistert Hollands Kroon nu niet, dan beginnen we desnoods bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2018 weer op nul. Het is niet voor niks dat straten met historische winkels het vaak beter doen dan modernere winkelcentra.’’

Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

Zelf denk ik als het over monumenten gaat vaak aan het monument 'Voor hen die vielen' aan de Rijksweg bij Westerland; het gedenkteken voor de slachtoffers op Wieringen uit wereldoorlog 2. Dit monument is thans vakkundig verstopt achter wild groeiende bosschages, ziet er verwaarloosd uit en lijkt niet op te mogen vallen - of mogen wij niet meer herinnerd worden aan de wrede dictatuur '40 - '45 nu de EU neigt zo'n richting op te gaan?

Het vergeten gedenkteken op Wieringen vanwege de wrede dictatuur van Hitler is precies van toepassing op de huidige gang van zaken binnen de EU. De wrede dictatuur van Hitler heeft geleid tot wat het nu is: een dictatoriale EU onder leiding van.......de Duitse Angela Merkel. Krijgt Hitler toch zijn verenigd Europa en zijn de burgers weer de klos, alleen het vermoorden van de autochtone bevolking moet nog grootscheeps beginnen.