Imagoschade Schagen is groot na HH1-flop

• woensdag 8 juni 2016
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - Met het intrekken van de 3 februari dit jaar door de Schagense gemeenteraad vastgestelde nota ’Hervorming huishoudelijke hulp, op zoek naar nieuwe oplossingen’ was de commissie Samenlevingszaken dinsdagavond na wethouder Blonk de tweede bestuurslaag die gezichtsverlies leed.

Door Richard Zutr.zut@hollandmediacombinatie.nl - 7-6-2016

Het houdt immers in dat - na het besluit van de Centrale Raad van Beroep - erkend moet worden dat de in alle toonaarden bekritiseerde stopzetting van de lichte huishoudelijke hulp (HH1) per 1 mei 2016 toch onrechtmatig is geweest.

De commissieleden spraken gisteravond overwegend van een trieste zaak die enorme imagoschade voor Schagen oplevert, zoals Petra Taams (Jess) het stelde. ,,Maar nog erger is de emotionele schade die is aangericht door de keukentafelgesprekken die bij veel huishoudens voor onrust hebben gezorgd’’, aldus commissielid Taams. ,,Gelukkig wordt het nu wel snel opgepakt om de hulp weer te herstellen.’’

Volgens SP-lid Rijnders had verantwoordelijk wethouder Ben Blonk al eerder eigenlijk een motie van treurnis om zijn oren moeten krijgen. ,,Wij zijn blij met dit besluit van staatssecretaris Van Rijn. We hebben er een feestje op gevierd met een aantal cliënten. De gemeente Schagen zoekt steeds de grenzen op van de verschraling. Het is om je te schamen. En het leidt tot erg veel onrust en verdriet. ’’
    Ook vroeg Rijnders met klem of de wethouder wil benadrukken dat de mensen die toch recht op HH1-hulp blijken te hebben mogelijk ook in aanmerking komen voor schadevergoeding. ,,Indien schade geleden is doordat mensen nu zelf voor extra hulp hebben moeten zorgen. Breng dat dus goed onder de aandacht.’’

Aan de imagoschade kan Blonk niks veranderen. ,,Dat is waar en dat is lastig. Maar nu moeten we er alles aan doen om ons van onze goede kant te laten zien, en dat doen we. Overigens betekent het besluit van Van Rijn niet dat nu iedereen weer recht heeft op hulp. Want daar waren de keukentafelgesprekken wel goed voor; we hebben ook de mensen in kaart kunnen brengen die het wél zelf kunnen, en ook gaan doen.’’

Er was ook bijval voor Blonk, die zich gesteund wist door CDA-raadslid Glashouwer en Wens4U-fractievoorzitter Bredewold. Glashouwer: ,,De wethouder voerde slechts uit wat de raad hem heeft opgedragen.’’

NHD -  Schager Courant

Welk imago?

Deze bestuurders hebben geen imago. Zie windturbine 158. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen.
    Over imago gesproken: alleen als het fout gaat.

We lezen het dagelijks in de krant(en die houden nog heel veel geheim)dat de politici in heel het land er een rotzooi van maken, het positieve imago van Schagen is een lachertje, dat is veel en veel te ver gezocht.
    De politiek in Nederland is er een van anti democratie, bedrog en diefstal, we lezen het dagelijks.
    De enige partij die het goed voor heeft met Nederland en haar bewoners de PVV, wordt tot in den treure gedemoniseerd door de rest van wat naar later zal blijken, het zooitje landverraders van de overige partijen.