Hoop voor tegenstanders windpark Westfrisia

• dinsdag 14 juni 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Haarlem -  Tegenstanders van windpark Westfrisia geven de moed niet op. Ze putten hoop uit een uitspraak van de Raad van State over een windpark in de Wieringermeer.

Door Connie Vertegaalc.vertegaal@hollandmediacombinatie.nl - 14-6-2016

Windpark Westfrisia heeft een uitzonderingspositie ten opzichte van alle andere nieuwe windparken. Als enige windpark hoeft het niet te voldoen aan de eis dat molens minimaal 600 meter bij woningen vandaan moeten staan. Die eis is vorig jaar door Provinciale Staten in het leven geroepen.

Toch tekent zich in de provinciale politiek een meerderheid af die de procedure wil starten om het windpark mogelijk te maken.

De PVV en de SP zijn mordicus tegen, de VVD wil er eigenlijk ook wel vanaf, maar die drie partijen hebben geen meerderheid. Definitief is alles nog niet, de politieke eindbeslissing valt pas na de zomer.

,,Maar wij blijven strijdbaar’’, zegt Pedro van der Kolk uit Zwaagdijk-Oost, een van de insprekers bij de vergadering. ,,Ik heb goede hoop dat we dit via de rechter nog kunnen tegenhouden.’’

De Zwaagdijker put de hoop uit de Raad van State-uitspraak die op 4 mei is gedaan over het Windpark Wieringermeer. Dit windpark voldoet ook niet aan de afstandseis van 600 meter. Omwonenden hadden dit aangevochten bij de Raad van State. Die gaf de tegenstanders ongelijk omdat de pip-procedure voor het windpark al  was gestart voor de afstandseis van 600 meter van kracht was.

Akkoord

Van der Kolk: ,,En bij ons is het andersom. De afstandseis is er al, de pip-procedure is nog niet gestart. Als we deze uitspraak doortrekken naar windpark Westfrisia, dan zou de Raad van State hier niet mee akkoord moeten gaan.’’

Ook het Medemblikker raadslid Siem Zeilemaker (PWF) was een van de insprekers. Onlangs verweet hij Commissaris van de Koning Johan Remkes dat de provincie de regels aanpast zoals het ze uitkomt. ,,Daar heb ik nu ook weer een staaltje van meegemaakt. Wij willen weten waarom Zwaagdijk-Oost bij het voorstel over het windpark ineens stedelijk gebied is. Gedeputeerde Jack van der Hoek zei hierover: ,,Dat is geen bestemmingswijzing, maar een duiding. En dan kan er blijkbaar ineens van alles. Hoe is zoiets uit te leggen aan een normaal mens.’’

Noordhollands dagblad