Half miljoen per jaar voor ’turbineburen’ in Wieringermeer

• woensdag 15 juni 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - WIERINGERWERF - De 330 huishoudens die binnen een straal van 1250 meter van een windmolen in het toekomstige Windpark Wieringermeer wonen, krijgen samen jaarlijks maximaal 429.000 euro compensatie voor overlast.

Door Martijn Gijsbertsen - 15-6-2016

D aar bovenop stoppen de initiatiefnemers van de bijna honderd turbines ieder jaar een ton in het zogeheten Windfonds voor maatschappelijke initiatieven in de Wieringermeerpolder.

Zo is afgesproken tussen Nuon, ECN en Windcollectief Wieringermeer (circa dertig agrarische windmolenbezitters) met omwonenden.

Akkoord

Het akkoord is tot stand gekomen na flink onderhandelen, waarbij de uitkomst veertig procent hoger ligt dan het eerste bod.

,,Met dit bedrag hebben we het onderste uit de kan gehaald. We zijn tevreden dat we dit eruit hebben kunnen slepen, de onderhandelingen waren taai.’’

Slootdorper Floris Groenendijk is content met de burenregeling die tien vertegenwoordigers namens omwonenden van het toekomstige Windpark Wieringermeer (bijna honderd turbines) hebben gesloten met Nuon, ECN en een groep agrarische windmolenbezitters.

Compensatiebedrag

Het uit te keren compensatiebedrag voor overlast is afhankelijk van de afstand tot de dichtstbijzijnde windmolen en het aantal turbines in de buurt.

Lang niet iedereen blijkt even blij met het gesloten akkoord.

,,Verrassend dat we dit nieuws via de krant moeten vernemen, zonder dat wij op de hoogte zijn gesteld’’, zegt Han Lammers uit Middenmeer cynisch.

Hij is voorzitter van de Stichting Omwonenden Windpark Wieringermeer, met zo’n elfhonderd aangesloten tegenstanders.

Fooi

,,Op een investering van een half miljard en verwachte zeshonderd miljoen euro omzet is dat bedrag peanuts, een fooi, helemaal niks. Dat had minimaal tien procent daarvan moeten zijn.’’

Hij hekelt de ’niet-democratische’ manier waarop de tien vertegenwoordigers namens omwonenden zijn ’uitgezocht door de initiatiefnemers’.

,,Met de andere 320 huishoudens is nauwelijks ruggespraak geweest. Wij hebben hierover nul komma nul te vertellen gehad.’’

Lammers, die straks vier windmolens voor zijn huis krijgt, gaat zelf procederen voor meer compensatie.

OZB-waarde

,,De OZB-waarde van mijn huis is, sinds de komst van het park onherroepelijk is, met een ton gedaald. Daar ga ik werk van maken.’’

Groenendijk spreekt van een positief eindresultaat. ,,Er zijn altijd mensen die meer willen. Hiermee moeten we, in mijn ogen, genoegen nemen. We zijn tot het gaatje gegaan.’’

NHD

We zijn tot het gaatje gegaan......................

Volgens de (r)overheid geven ze toch geen overlast!

Geld betalen voor GEEN overlast?????????????????????????????????? Raar.

En dan de mensen blij maken met een dooie muis. Ongelooflijk.

h.oldeboom zei

Da 's €1300 per huishouden - betekent dat ze gratis stroom krijgen - betaald door ons of worden die €429.000 belastingtechnisch gunstig afgeschreven - oh, dan betalen wij die ongein nog steeds. En dat voor iets waar voortdurend subsidie bij moet terwijl de klimaatverandering naar KOUDER zich aan ket inzetten is!

Ik vind het mooi om te lezen dat er is overlegd met de omgeving en er geld wordt gestopt in een fond. De opwek van duurzame energie is hard nodig en daardoor zal ons landschap in de komende jaren snel veranderen. Het is waar dat huizenprijzen worden beïnvloed door de aanwezigheid van windturbines, maar de effecten zijn slecht binnen een kleine straal merkbaar. Zodra mensen meer aan de aanwezigheid van de turbines zijn gewend zal de vrije ruimte rondom de windturbines meer worden gewaardeerd!

Bakker zei

Anoniem 3, misschien zou het verstandig zijn zich wat meer te verdiepen in de (gevolgen van)windenergie, het voorkomt dat u vaker de onzin ventileert zoals nu in uw zeer domme commentaar.

Veel Nederlanders papegaaien de leugenachtige overheid en de media na zonder enig besef te hebben van wat er nu wel of niet waar is.

Inderdaad, jevwent namelijk nooit aan de aanwezigheid= herrie van die dingen