Geen geld uit Waddenfonds voor uitkijkpunt

• zaterdag 18 juni 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Den Oever - De bouwvergunning voor het zogeheten 'Waddenbelevingspunt' in natuurgebied Het Schor bij de Oeverse haven is rond. Alleen de financiering van het buitendijkse uitkijkpunt nog niet.
    Martijn Gijsbertsen

Een aanvraag van de gemeente Hollands Kroon om een bijdrage uit het Waddenfonds voor het
    project van circa 200.000 euro is afgewezen. Gehoopt werd op een ton. Dat er geen bedrag is toegekend, is een tegenvaller. Want nu moeten andere geldbronnen worden aangeboord. Of moet er worden gewacht totdat er later opnieuw een beroep op het Waddenfonds kan worden gedaan.

„De planning is evengoed om de bouw in de zomer aan te besteden", meldt woordvoerster Noortje Slot desgevraagd.

„Na oktober wordt een moment gekozen voor plaatsing van het Waddenbelevingspunt. We leggen momenteel de laatste hand aan de afronding van de financiering." Aanvankelijk was het de bedoeling het observatorium in de Waddenhaven met zicht op Waddenzee, IJsselmeer en Afsluitdijk, voor de Flora- en Visserijdagen (19-23 augustus) te openen. Van die planning is intussen noodgedwongen afgestapt.

Het Waddenbelevingspunt is met Staatsbosbeheer en Vogelbescherming Nederland ontworpen en wordt gemaakt van staal en hout. In het uitkijkpunt kunnen straks op twee niveaus natuur, vogels en zeehonden worden gespot.

NHD

Sam Kooy zei

Meskers, de verzinner, geeft al bakken met geld uit voor zijn speeltje Waddenpoort. De hoeveelheid uit te geven euro's kent bij hem geen grenzen. Ach natuurlijk, BenW hadden al gerekend dat de Zorg enkele millioenen zou opbrengen. Jammer toch ! Nu een door de overheid opgerichte, gecontroleerde en financieel in stand gehouden overheids organisatie, die hieraan eindelijk eens een halt toeroept. Echter, Noortje Slot voegde er - brutaal als een hond - aan toe dat de aanbesteding tóch door gaat. Er niet bij vertellend dat de inwoners van Hollandskroon feitelijk het gelag betalen. N.l. het bedrag naast een mogelijke subsidie, van wie dan ook, komt uit hun portemonnaie !!

h.oldeboom zei

Natuurbelevingspunt? En een politicus die dat punt uitzoekt? Het begint hier te lijken op de heilige plaatsen van Kelten, Germanen en oude volken die ook al dat soort punten kenden. Wij mogen ons nu na 2000 jaar gelukkig prijzen dat een VVD wethouder in de gemeente HeksenKetel de gewoontes van onze pre-christelijke voorvaderen in ere hersteld, zij het dat hiermede de som van €200.000 gemoeid is - Meskers op de stoel van de oude druïde's?