EU blijft besluiteloos over onkruidverdelger glyfosaat

• zaterdag 25 juni 2016
  • Categorie: , , ,
  • Brussel - En weer zijn de EU-landen er niet in geslaagd overeenstemming te bereiken over de omstreden onkruidverdelger glyfosaat. De bal komt nu bij de Europese Commissie te liggen

De vergunning voor de pesticide loopt op i juli af. De Europese Commissie stelde drie weken geleden voor de licentie met achttien maanden te verlengen tot er een nieuw advies ligt over de gezondheidsrisico's van glyfosaat. De verwachting is dat Brussel daar volgende week toe besluit, met als voorwaarde dat het ge- bruik in parken, speelplaatsen en tuinen wordt geminimaliseerd, evenals het sproeien op akkers kort voor de oogst.

Greenpeace vindt dat er een 'exit-plan' voor het mogelijk kankerverwekkende moet komen. Glyfosaat zit onder meer in de veel- gebruikte onkruidverdelger Roundup. De agrarische sector waarschuwt dat de voedselvoorziening in gevaar komt zonder glyfosaat. Greenpeace stelt dat duizenden boeren aantonen dat onkruid prima is te bestrijden zonder glyfosaat.

NHD