Deur op kier voor mega zonneparken

• dinsdag 28 juni 2016
  • Haarlem - Noord-Holland geeft als eerste provincie in Nederland ruimte aan zonneparken (tot 25 hectare) in het buitengebied. Provinciale Staten stelden gisteren de spelregels hiervoor vast
    Roel van Leeuwen rman.leeuwen@hollandmediacombinatie.n1.

Met alleen maar zonnepanelen op daken van huizen, kantoren en schuren komen de duurzaamheidsdoelen nauwelijks dichterbij. Om echt meters te maken, zijn zonneparken noodzakelijk. Dat vinden alle partijen in Provinciale Staten.

Wie een zonnepark wil plaatsen, moet zich wel houden aan enkele spelregels. Zo worden bepaalde natuurgebieden en de gebieden behorende bij de Stelling van Amsterdam uitgesloten van zonneweides.

Daarnaast mogen de zonneparken maximaal 25 jaar staan en moeten ondernemers de installaties zelf opruimen. Daarna krijgt de grond zijn oorspronkelijke functie terug.

De discussie in de Staten ging vooral over het gebied rond Schiphol. Dit heeft het predicaat bufferzone, maar in een motie drongen D66, PvdA, de Partij voor de Dieren en GroenLinks er op aan te onderzoeken of er toch kansen zijn voor opstellingen voor zonne-energie, zonder dat de vliegveiligheid in het geding komt. De PvdD vindt dat grote zonneparken rond Schiphol de vei- ligheid van het vliegverkeer ten goede komen omdat de ganzen dan ergens anders moeten grazen. Juist dat gebied zou kansen kunnen bieden voor grootschalige zonneparken (groter dan 25 hectare). Zo is er een initiatief voor Energy Park Zwanenburg.

Initiatiefnemers van dit soort parken dienen echter aan te tonen dat er draagvlak is onder bewoners, waarna gemeente en provincie in overleg gaan of het project kan worden gerealiseerd.

Actieve rol

Statenlid Amélie Strens (D66) zou graag zien dat Gedeputeerde Staten een actieve rol spelen om grote projecten van de grond te laten komen. „Als een gemeente vindt dat er vol- doende draagvlak is dan zetten wij de deuren wagenwijd open om het project verder te helpen", zegde gedeputeerde Joke Geldhof toe. Ook het CDA stemde in met de nieuwe beleidsregels die er in voorzien dat de panelen alleen in open landschap kunnen worden geplaatst op velden die grenzen aan het stedelijk gebied. Al vond Statenlid Jitse Haagsma dat er nu niet alleen zonneparken moeten komen ,maar ook op daken en boven parkeerplaatsen en de stroken langs de weg. „Wij vinden het moeilijk uit te leggen dat er zonneweides kunnen komen op landbouwgronden, terwijl daken van naastgelegen schuren nog leeg zijn."

Noordhollands Dagblad

Ja, het CDA is wel voor. Veel boeren, veel land; het gaat hetzelfde als met de windturbines. Veel subsidie en wederom weinig opbrengst.

En de boeren (lees subsidievreters) lachen zich weer een bult.

Ik heb ook een eigen bedrijf, ik krijg toch ook geen subsidie?

Grond teveel in Nederland?

En hebben ze ook maar enig idee waar de opgewekte zonnestroom opgeslagen gaat worden?
    Het is al vaak gezegd en geschreven, maar zonne-en windenergie zijn pas rendabel als het opgeslagen kan worden, en daar is nog steeds geen kans op.

Het heet BUITENGEBIED. Waarom heet het BUITENGEBIED? Juist ja, het is een BUITENGEBIED.

Nou, dan maken we er toch industrieel gebied van. Fuck de bewoners die hebben gekozen om in een BUITENGEBIED te gaan wonen.
    Maar pas op dat je uitbouw of dakgoot anderhalve centimeter teveel is. Dan is het ineens geen BUITENGEBIED meer.

Het kost teveel. Het levert niks op. En het is afschuwelijk deze plastic platen in het landschap.