Actie planschade om windmolens

Hollands Kroon - Middenmeer  - 'Forse waardevermindering' * Tegenstanders roeren zich opnieuw * Krachten bundelen in de Wieringermeer

Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.nl

Stichting Omwonenden Windpark Wieringermeer voert actie voor planschade. Tegenstanders van nieuwe turbines in de polder hopen krachten te bundelen om schadevergoeding te krijgen van de gemeente Hollands Kroon vanwege waardevermindering van woningen. Zij nemen geen genoegen met de zogeheten burenregeling.

De eerste aanmeldingen na een oproep deze week van de stichting zijn binnen. De teller stond gistermiddag op vier. Twee particulieren (bek, den wonend aan de Ulkeweg) en twee agrariërs (Groetweg en Noorderdijkweg) willen meedoen.

„Wij rekenen totaal op vijftien tot twintig medestanders", zegt voorzitter Han Lammers uit Middenmeer. „Samen willen wij de kosten van juridische bijstand dragen. Als je op eigen houtje zonder deskundige steun de strijd aangaat, blaast de gemeente je zo omver. Dat leert de ervaring elders."

Advocaat

De initiatiefnemers van de actie zijn Rixt de Boer uit Wieringerwerf, Gerda Bekema uit Middenmeer en Lammers. Zij laten zich adviseren door advocaat Jan Veltman uit Amersfoort. Deze jurist is vaste adviseur van de landelijke Belangenvereniging voor omwonenden windturbines.

Ook heeft mr. Veltman ruim twintig bezwaarmakers tegen het windpark begeleid. Zonder succes. De Raad van State heeft vorige maand alle bezwaren tegen het plan van tafel geveegd. De vergunning voor 99 megaturbines werd daardoor onherroepelijk. Komend jaar start de bouw.

100.000 euro

Zelf zet Lammers in op 100.000 euro schadevergoeding van Hollands Kroon. Hij baseert dit bedrag op gerechtelijke uitspraken in vergelijkbare kwesties elders in het land. „Diverse rechters hebben een forse waardevermindering van woningen door de komst van windmolens erkend. Dat varieerde van 10 tot 50 procent van de WOZ-waarde."

Ook wijst de Middenmeerder op een lagere taxatie voor zijn belastingaanslag. „In 2014 heeft de gemeente de waarde van mijn pand verlaagd met een ton. De reden was dat de locatie Kolhornerweg was toegevoegd aan het windpark. De verlaging had ik zelf gevraagd, net als meer Wie-, ringermeerders hadden gedaan. Mijn verzoek is toegekend omdat mijn huis nog maar negen jaar oud is."

Lammers krijgt aan weerszijden van de Kolhornerweg vier molens van elk bijna tweehonderd meter hoog (tot topje hoogstewiek) in het vizier. De dichtstbijzijnde turbine komt op vijfhonderd meter afstand. Tegenstanders vrezen vooral lawaai, slagschaduw en lichtschittering.

Tweeduizend meter

Volgens advocaat Veltman maken woningeigenaren binnen een afstand van tweeduizend meter tot een molen kans op planschade. De 'burenregeling' gaat uit van 1250 meter. Binnen die zone krijgen 330 huishoudens jaarlijks gezamenlijk maximaal 429.000 euro schadevergoeding. Een fooi, vindt Lammers. Stichting Omwonenden Windpark voelt zich gesteund door 1100 sympathisanten. Driekwart van hen woont in de Wieringermeer.

Lammers: „Ruim vijfhonderd tegenstanders zitten in de zone van twee kilometer. Dan móet het lukken om met minstens vijftien tot twintig personen werk te maken van planschade." Woningbezitters komen niet in aanmerking voor planschade als zij al een andere schadevergoeding hebben gekregen.

Meer informatie op: www.windmolenplanschade.n1

NHD