Zwembaden in Hollands Kroon zijn met voorlopig reddingsplan ’op de goede weg’

• zaterdag 21 mei 2016
  • Hollands Kroon - BREEZAND - De vier binnenzwembaden in Hollands Kroon mogen van burgemeester en wethouders verder met het ’doorontwikkelen’ van hun reddingsplan om Den Krieck in Breezand, De Venne (Hippolytushoef), het Winkeler De Wirg en De Terp in Wieringerwerf open te kunnen houden.

Door Martijn Gijsbertsen - 20-5-2016,

,,De gemeente heeft zich geschaard achter de houtskoolschets die we, met hulp van de KNZB (nationale zwembond, red.) dit voorjaar hebben ingediend’’, stelt Simon Eg uit Den Oever.

Vrijheid

Hij is spreekbuis namens de Hoze-groep (Hollands Kroon Overleg Zwembad Exploitatie), waarin vertegenwoordigers van de vier baden zitting hebben. ,,De rest van het kalenderjaar krijgen we alle vrijheid om ons te organiseren, ook alle juridische aspecten van samenwerking tegen het licht te houden, financiën door te rekenen plus onderzoek naar bijvoorbeeld doelgroepen te doen’’, aldus Eg.

Bestaansrecht

,,We hebben afgesproken dat de gemeente de vinger aan de pols houdt en we met elkaar de schouders er onder zetten. Volle kracht vooruit gaan, om te bewijzen dat er bestaansrecht is voor vier binnenbaden in Hollands Kroon.’’

De gemeente wil na 2017 maximaal 465.000 euro per jaar voor de zwembaden op tafel leggen. Dat is nu ruim drie keer zo veel.

Begin 2017 hakt Hollands Kroon de knoop door of het definitieve reddingsplan van de initiatiefnemers wordt geaccepteerd.

Wethouder Frits Westerkamp noemt de basis waaraan is en nog wordt gewerkt goed. ,,De eerste indruk geeft een positief gevoel.’’

Compliment

,,Het is sowieso een compliment waard dat groepen mensen uit vier verschillende dorpen de koppen bij elkaar steken en over de eigen grenzen heen kijken om zwembaden in hun eigen buurt in de lucht te houden. Ze zijn lekker aan de gang, op de goede weg.’’

NHD

Sam Kooy zei

Wat een sukkels in Hollandskroon. Zij zijn niet bij machte om zelf een goede organisatie op te zetten. Alleen dát is de reden dat ze de verantwoordelijkheden dan in andere handen geven. Kunnen zij niet meer aangesproken worden op hun falen en blijven zitten waar ze zitten. Mét een dik salaris !