Windpark Wieringermeer mag worden aangelegd

• woensdag 4 mei 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - WIERINGERWERF - De Raad van State heeft alle bezwaren tegen het 'Windpark Wieringermeer' ongegrond verklaard. De 75 bestaande windturbines worden vervangen door lijnopstellingen met 90 nieuwe, grotere windturbines.

4-5-2016

Veertig bedrijven en omwonenden hadden bezwaren ingediend tegen het plan en tegen de zogenoemde uitvoeringsbesluiten. Die besluiten zijn door de gemeente Hollands Kroon en de provincie Noord-Holland genomen om het plan uit te voeren. Het gaat om omgevingsvergunningen voor de windturbines, natuurvergunningen en vergunningen voor de verplaatsing van een zweefvliegveld.

Volgens de bezwaarmakers ontbreekt het draagvlak voor het windpark onder de bewoners van de Wieringermeerpolder en is nooit een gedegen onderzoek gedaan naar het nut en de noodzaak van het windpark. Zij vrezen bovendien dat hun woongenot wordt aangetast door zichthinder, lichthinder, geluidsoverlast en slagschaduw door de windturbines. Ook zijn ze bang dat het landschap en de natuur worden aangetast. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft al deze bezwaren ongegrond verklaard.

Verplaatsing zweefvliegveld

De uitspraak van de Raad van State betekent volgens de gemeente Hollands Kroon niet dat verplaatsing van het zweefvliegveld niet kan doorgaan. ,,Het zweefvliegveld mag wel worden verplaatst, alleen mogen zweeftoestellen niet door gemotoriseerde toestellen worden voortgetrokken om de lucht in te komen. Dat mag wel met een lier’’, aldus woordvoerster Noortje Slot. ,,Zo interpreteren wij, inclusief juristen van Nuon en andere betrokken partijen, deze uitspraak.’’ Het gaat om circa 250 gemotoriseerde sleepstarts per jaar op een totaal van ongeveer vierduizend.

NHD

Meer lezen

Het persbericht van de Raad van State is via deze link te lezen. De volledige uitspraak vindt u hier. Het persbericht dat vanuit de Green Deal projectgroep is uitgestuurd vindt u via deze link

De Raad van State heeft niets meer te maken met de rechtstaat zoals het is bedoeld, het is slechts een verlengstuk van de regering die doet wat de regering de dames en heren rechters opdraagt.
    Wij, domme burgers, moeten geloven dat Nederland een rechtstaat is, maar die is allang door het huidige bestuurlijke plebs bij het grof vuil gezet en als het de landelijke politiek niet is die de democratie verkracht dan doet Brussel het wel, maar genaaid worden we, is het niet links om dan is het wel rechts om en het kost dat het barst.

h.ldeboom zei

De Raad van State heeft nog nooit iets met welke vorm dan ook van een rechtstaat van doen gehad - zij bekijkt uitsluitend of de juiste bestuur/wettelijke procedures gevolgd zijn en geven vervolgens al dan niet hun fiat.
    Voor de idioterie in de wetgeving, zoals in dit geval het plaatsen van totaal onrendabele windmolens, moeten wij bij de idioten in de 2e kamer zijn met opperhoofd Rutte die niet zullen dralen door het plaatsen van die dingen Uw energierekening mat €1000 per jaar te aten stijgen.

Deze mooie bevrijdingsdag is nu al de ZWARTSTE DAG van de eeuw voor
    Noord Holland.

Onze kinderen zullen dit later bevestigen.

En de (R)overheid heeft schijt aan de burgers die niet meer kunnen slapen, hun huis niet meer kunnen verkopen, die een industrieel uitzicht krijgen in plaats van het rustieke platteland waar ze jaren geleden voor hebben gekozen en waarvoor ze veel belasting betalen ieder jaar.

En windenergie levert niets op dat is allang bewezen.

Straks de kust nog volzetten met ijzeren palen en klaar is Nederland. Gek, gekker, gekst!

En Groen(s)links maar lachen van onze centen.

Neen mijnheer Oldeboom, de Raad van State interpreteert de regels en wetten zoals het de overheid het best uitkomt.
    Op iedere wet is wel een uitzonderingsregel bedacht, vandaar de onbegrijpelijke redeneringen van het justitieel apparaat.