Shell dingt mee naar windparken

• zaterdag 14 mei 2016
  • Amsterdam - Olie- en gasbedrijf Shell biedt samen met Eneco en Van Oord op twee kavels voor de Zeeuwse kust waar in de komende jaren windmolens zullen verrijzen. Ook is geboden door Nuons Zweedse eigenaar Vattenfall, Essents moederbedrijf RWE en een onbekend aantal andere partijen.
    Wouter van Bergen

Shell en Eneco kwamen gistermiddag met hun bod naar buiten, na het sluiten van de inlevertermijn voor de biedingen. Financiële details rond de biedingen zijn niet bekendgemaakt.

Partijen konden bieden op twee kavels van ieder 35o megawatt (MW) per stuk. Het bod van Shell, Eneco en Van Oord beslaat beide kavels, net als het bod van Vattenfall. Op welke kavels RWE heeft geboden, kon een woordvoerder niet vertellen. Het Duitse bedrijf trekt rond het bod op met de Australische investeerder Macquarie Capital.

Energieakkoord

De veiling is de eerste in een serie van vijf tranches waarin de Nederlandse overheid telkens voor 700 MW aan windparken in de markt zet tot aan 2019. De operatie vloeit voort uit afspraken uit het Energieakkoord van 2013 om de capaciteit aan windenergie op zee te vergroten van i000 naar 4500 MW tot 2023.

______________________________________________

Overheid trekt tot 18 miljard subsidie uit tot 2023
    _______________________________

Later dit jaar worden twee aanpalende kavels geveild. Daarna zullen nog eens drie locaties volgen, waarvan twee voor de Zuid-Hollandse en een voor de Noord-Hollandse kust. Voor de ontwikkeling van meer windenergie op zee trekt de overheid tot 18 miljard euro subsidie uit tot 2023. Die subsidie bestaat uit het verschil tussen de leveringsprijs die de windparkeigenaar in zijn tender heeft vastgelegd en dé marktprijs waarvoor de stroom uiteindelijk verkocht kan worden. Op het verschil per kilowattuur dat wordt bijgepast, zit wel een maximum.

Zomer

De partij die de windstroom tegen het laagste subsidiebedrag kan leveren, wint de bieding. Welke partij er met de kavels voor de Zeeuwse kust vandoor gaat, wordt waarschijnlijk deze zomer bekend.

Behalve deze drie partijen hebben hoogstwaarschijnlijk nog verschillende andere partijen ingeschreven op de veiling van de kavels 22 kilometer uit de kust van Zeeland. Minister Kamp van economische zaken zei eerde& al dat er 'misschien wel vijf tot tien consortia' zouden gaan bieden op de Nederlandse windparken.

Zo wil het Deense Dong Energy, dat zichzelf marktleider noemt als het gaat om wind op zee, niet bekendmaken of het nu geboden heeft. Het Zeeuwse energiebedrijf Delta is betrokken bij een consortium dat op zijn minst geïnteresseerd is in de parken voor haar kust. Maar of er geboden is en met welke partijen wordt samengewerkt, blijft geheim.

NHD

Shell, van Mega vervuiler naar zogenaamd Groen, mooier kunnen ze het niet maken, wel steeds gekker.

Het gaat Shell alleen om de mega winsten, niet om de natuur en als Shell ergens brood in ziet kunnen we er vergif op innemen dat het helemaal niets met "Groen" te maken heeft, wel met bedrog.