Schagen: Op zijn vroegst in 2017 azc

• vrijdag 20 mei 2016
  • Categorie: , ,
  • Schagen -  Als er een asielzoekerscentrum (azc) komt op bedrijventerrein Lagedijk in Schagen, dan gaat dat op zijn vroegst in het voorjaar van 2017 open.

Marten Visser m.visser@hollandmediacombinatie.nl

Het complex moet komen in de uiterste hoek van het bedrijventerrein, in de buurt van de asfaltcentrale van Ooms. Daar is nog zes hectare grond beschikbaar, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wil daarvan ongeveer 2,5 hectare huren van de gemeente Schagen. Het asielzoekerscentrum kan maximaal tien jaar blijven staan. De verwachting is dat er zes- tot zevenhonderd mensen onderdak zullen krijgen.

Dat kreeg het bestuur van de Industrie Bedrijvengroep Schagen (IBS) deze week te horen van burgemeester Marjan van Kampen en wethouder Jelle Beemsterboer (ruimtelijke ordening). De ondernemers klopten op verzoek van hun leden aan bij de gemeente om meer informatie over de komst van een azc op Lagedijk.

Juiste plek

„Want ondernemers die met hun bedrijf in de buurt zitten hebben toch wel wat vragen', zegt voorzitter Wim Smink van IBS. Zelf spreekt de vereniging zich niet uit voor of tegen een asielzoekerscentrum. Al vragen de ondernemers zich wel af of Lagedijk wel de juiste plek is voor zo'n voorziening. Op het bedrijven-terrein is uiteraard veel zwaar verkeer, levert dat geen gevaar op voor asielzoekers die lopend richting het centrum van Schagen gaan?

Om dat te voorkomen wordt er een ontsluiting voor wandelaars en fietsers gemaakt naar het fietspad dat naar Schagerbrug voert, meldt wethouder Beemsterboer. „Dan kunnen mensen zo via de Zijperweg richting Schagen lopen." De ondernemersvereniging vreest ook dat de komst van het azc economische ontwikkelingen kan blokkeren, omdat ondernemers niet snel hun bedrijf naast zo'n voorziening gaan bouwen. „En de economie trekt nu juist weer een beetje aan", aldus Kees Mosch van IBS. Beemsterboer: „Bedrijven staan nog niet aan de deur te kloppen voor een plek op Lagedijk." Mocht er toch een tekort aan bedrijventerrein ontstaan in de toekomst, dan kan er volgens hem bij de provincie Noord-Holland toestemming worden gevraagd voor de aanleg van extra industrieterreinen.

Of er een azc komt is nog niet zeker. De gemeenteraad van Schagen droeg burgemeester en wethouders op zich ervoor in te spannen, de gesprekken met het COA zijn volop gaande. „Maar duidelijkheid is er nog niet", aldus Beemsterboer. ,;Het is momenteel naar buiten toe misschien even stil, maar er wordt achter de schermen hard aan de komst van een azc gewerkt."

Het bewuste terrein is al in ontwikkeling: wegen zijn aangelegd, nutsvoorzieningen als gas, elektra en riool zijn ook klaar. De bedoeling is het azc via een 'afwijking van het bestemmingsplan' mogelijk te maken. Beemsterboer: „Dat kan voor tien jaar. Willen we het daarna nog laten staan, dan moet er een officiële procedure worden gevolgd om het bestemmingsplan te wijzigen."

__________________________________________________________________

Niet meer tegenhouden, wel meepraten

Vervolg

Schagen - De gemeente kan pas in een later stadium ondernemers en buurtbewoners nader informeren over de eventuele komst van een asielzoekerscentrum op Lagedijk.

Op dit moment is er nog te weinig bekend, zegt burgemeester Marjan van Kampen.. Of het azc er komt is gewoon nog niet zeker. De burgemeester verwacht over enkele weken meer duidelijkheid te krijgen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). „Gaat het door, dan kan het plan na de zomer in de gemeenteraad komen. Daarna heeft het COA nog zeker een half jaar nodig om het centrum te realiseren." Voor het azc open gaat wordt er uiteraard nog gesproken met ondernemers en directe omwonenden, zo belooft Van Kampen. Bewoners van Schagen kunnen meepraten via het inwonerspanel van de gemeente, meldt woordvoerster Mariana Oud van de gemeente. „Niet om de komst van een azc tegen te houden. Of het er komt bepaalt de gemeenteraad uiteindelijk. Maar mensen kunnen wel aangeven aan welke randvoorwaarden de opvang in hun ogen moet voldoen. Bij voorbeeld op het gebied van veiligheid en integratie. We vinden het heel belangrijk om te weten hoe de inwoners daar over denken."

NHD

Als er vrouwen of kinderen worden aangerand door asielzoekers dan kunnen we de politiek hiervoor verantwoordelijk houden.

Sam Kooy zei

Oók hier. Op het allerlaagste democratische niveau heb je uiteraard niets meer te vertellen. Je hebt geen duidelijke inbreng, je hebt geen enkele stem, je hebt geen donder meer te vertellen of je vóór of tégen bent. En de raadsleden volgen - gelijk die in Hollandskroon - gedwee de keuzes van BeW. Bij voorbaat al de mond gesnoerd door Marja van Kampen en consorte ! Oók gelijk de handelwijze van Nawijn in Hollandskroon. Ik veronderstel langzamerhand dat zij een lieflijke politieke verhouding met elkaar hebben aangegaan.