Personeelszaken overboord

• zondag 8 mei 2016
  • Hollands Kroon - De klasssieke afdeling personeelszaken met een strenge personeelschef, bestaat die nog? In de jonge gemeente Hollands Kroon is het normaal dat personele zaken met en door collega's in een team worden opgelost. Ook als er een vacature is.

Tekst: Leo Blank  7-5-2016

In Hollands Kroon, in 2012 ontstaan na een fusie van Anna Paulowna, Wieringen, Wieringermeer en Niedorp, doen ze bijna alles anders.

Geen vaste werkplekken en werktijden. Aan de slag in het weekend of de avond als dat beter uitkomt. Geen afdeling personeelszaken, geen managers. Teams van ambtenaren die worden afgerekend op de prestatie van de groep in plaats van het individu.

Directeur bedrijfsvoering Anja van der Horgt (53) spreekt met aanstekelijke bevlogenheid over de werkwijze: „We hebben hele korte lijnen. Ieder mens heeft talenten. De gemeente biedt iedereen de ruimte die kwaliteiten te benutten en te ontwikkelen. Dat levert plezier op in het werk en betere dienstverlening."

Hier geen in beton gegoten sollicitatieprocedures met een vast ritueel van brievenselectie, kennismakingsgesprekken en assessments. Van der Horst wuift zo'n gedateerde aanpak met een ferm handgebaar weg: „Wij nodigen altijd iedere sollicitant uit. Al zijn het er tien of tachtig. In de eerste ronde kijken we totaal niet naar iemands cv. Iedereen krijgt een eerlijke kans zich te presenteren als mens. Past de persoon in onze filosofie? Hoe komt hij of zij over? Pas na een eerst schifting komen loopbaan en diploma's aan de orde."

NHD

Theo Moras zei

Nog een bijkomend voordeel,het ziekte verzuim verminderd ook drastisch omdat het niet meer te peilen is.
    Bij normale zelfstandigers zal de praktijk dan ook zeker anders uitwijzen.

Frederieke zei

En dat is goed te merken als bewoner van dit gebied....
    Kleine tip voor mevrouw van de Hork, laten we juist wél
    naar de behaalde diploma's kijken.