Geen plek bij buren Hollands Kroon

• dinsdag 31 mei 2016
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - Het is een vraag die op de lippen brandt na het bericht dat de gemeenteraad van Hollands Kroon vanaf september tot en met februari uitwijkt naar Wognum voor de maandelijkse vergaderingen:
    Mike Deutekom

Waarom Wognum? Kan dat niet veel dichterbij?

Door de fusies van zeven Noordkop-gemeenten tot de gemeenten Hollands Kroon en Schagen, verwacht je dat er hier in de regio genoeg lege gemeentehuizen over zijn. En waarom kan de raad van Hollands Kroon niet terecht bij buurman Schagen? De Schager raad vergadert altijd op dinsdag, Hollands Kroon op donderdag. Dat bijt elkaar dus niet.

Bovendien scheelt het voor de raadsleden en het publiek flink wat kilometers. Ter voorbeeld: Anna Paulowna - Wognum 35,6 kilometer; Hippolytushoef - Wognum 34,8 kilometer; Nieuwe Niedorp Wognum 4,5 kilometer. De Laan in Schagen is veel dichterbij (vanaf Anna Paulowna 14,6 kilometer; Hippolytushoef 25,2 kilometer en Nieuwe Niedorp 10,6 kilometer).

Planning

Helaas voor Hollands Kroon is de raadszaal in de Magnusveste geen optie. „Wij zijn in dezelfde periode aan het verbouwen", zegt Schager woordvoerster Natasja Verhoeve. „Onze vier raadsvergaderingen gaan in die tijd gewoon door in onze eigen raadszaal. Dit vergt heel veel planning voor de aannemer. Het wordt wel heel lastig, eigenlijk bijna onmogelijk, om dit ook nog te regelen voor onze buurgemeente."

Ook de oude gemeentehuizen van Harenkarspel en Zijpe zijn niet beschikbaar. Verhoeve: „Het gebouw in Schagerbrug is verhuurd via anti-kraak en in Harenkarspel is geen raadszaal meer."

„De gemeente Medemblik wilde gelijk meewerken", antwoordt woordvoerster bioortje Slot op de vraag waarom Hollands Kroon naar Wognum afreist voor de raadsvergaderingen. „Burgemeester en wethouders zetelen tijdens de verbouwing in Wieringerwerf, dus was onze eerste keuze om daar in de buurt wat te vinden. We hebben restaurant Van der Valk gevraagd maar dat werd te duur.

Ook onze eigen voormalige gemeentehuizen zijn niet beschikt' baar in die periode. Op Wieringen is het pand verhuurd, de Cultuurschuur in Wieringerwerf had de vroegere raadszaal ook al verhuurd en in Nieuwe Niedorp zit de brede school in het voormalige gemeentehuis. Vandaar dat de keuze op Wognum is gevallen."

NHD

Hoe vertel ik dit mijn kinderen?

Ik schaam mij voor dit proletengedrag als burger die zojuist de gemeentelijke belastingen heeft betaald.

P R O L E T E N G E D R A G. In de *gewone maatschappij* zul je
    hiervoor behoorlijk worden bestraft.

Waarom niet in Den Helder?

Waarom niet in Winschoten?