Europarlementsleden laten glyfosaat opsporen in urine

• vrijdag 13 mei 2016
  • Categorie: , , ,
  • Brussel - Staes vindt het “weerzinwekkend” dat de Europese Commissie “doordramt” en de vergunning met glyfosaat met negen jaar wil verlengen.

Op initiatief van Europees parlementslid Bart Staes (Groen) lieten 48 Europese collega-parlementsleden van alle politieke fracties uit 13 lidstaten hun urine testen op residuen van glyfosaat. Alle parlementsleden testten positief en hadden een gemiddelde van 1,7 microgram per liter glyfosaat in hun urine, zo bleek. “Het is weerzinwekkend dat de Europese Commissie ondanks de vele gezondheidszorgen gewoon doordramt en de vergunning met glyfosaat met negen jaar wil verlengen”, aldus Staes.

Toen een maand geleden in het Europees Parlement gestemd werd over een resolutie tegen het verlengen van de vergunning voor glyfosaat, zette parlementslid Bart Staes een symbolische actie op die via de urinestalen van Europarlementsleden moest bewijzen dat we zonder dat we het beseffen blootgesteld worden aan glyfosaat. Uit de resultaten blijkt nu dat het om een gemiddelde van 1,7 microgram per liter gaat. “Terwijl de Europese drinkwaternorm 0,1 microgram per liter bedraagt”, aldus Staes, die meegeeft behoorlijk “pissed off” te zijn.

“Dit geeft aan dat glyfosaat omnipresent is in ons dagelijks leven, in het milieu, leefomgeving, voedsel, bier, wijn enzovoorts”, aldus Staes. “Het doet er niet toe hoe oud je bent, hoe je leeft, man of vrouw: iedereen heeft dit in zijn lijf, zonder daar om te vragen. Dat is niet minder dan een grof schandaal.” Het idee voor deze actie komt van de grootste analyse onder burgers ooit uitgevoerd. De recente "Urinale 2015” studie, gepubliceerd door de Heinrich Böll Foundation, toonde dat 99,6 procent van de 2.000 burgers uit heel Duitsland positief testten op glyfosaat. Zij hadden vijf tot 42 keer de Europese drinkwaternorm van 0,1 microgram per liter in hun urine.

Staes vindt het “weerzinwekkend” dat de Europese Commissie “doordramt” en de vergunning met glyfosaat met negen jaar wil verlengen. “Het houdt amper rekening met de eisen van het Europees Parlement en van miljoenen Europese burgers”, aldus Staes. “Volgende week op 19 mei stemmen de afgevaardigden van de lidstaten over dit vergunningsvoorstel. Groen en Ecolo stuurden een uitgebreide brief naar landbouwminister Willy Borsus om te wijzen op de redenen om tegen te stemmen.” Marc Tarabella, Europarlementslid voor PS, zit op dezelfde lijn als Staes. Hij vindt dat het voorzorgsprincipe moet primeren wanneer burgers potentieel een risico lopen door een product dat op de markt is.

VILT (Vlaams Infocentrum Landbouw)

h.odeboom zei

Voorzorgsprincipe? Laat me niet lachen; waarom laat je dan een stroom gelukszoekers binnen zonder zicht op werk, waarvan een deel principieel weigert zich ooit aan te passen?!
    Een goed voorzorgsprincipe voor de bevolking is deze regering te dwingen uit de dictatoriale en proto-communistische EU te stappen. Dan komt die Round Up later wel; da's alleen een toneelstukje.

Bakker zei

Als het TTIP verdrag met de US er door komt staat ons nog veel meer van die ellende te wachten, alleen dat vertellen de brave bestuurders van de fascistische EU er niet bij.
    Eerst worden we overspoeld met IS strijders na Erdogan 6 miljard op zijn bankrekening bij te SSchrijven, vervolgens kunnen we miljoenen Turken verwachten die van de EU Stasie vrij mogen reizen en de genadeklap wordt gegeven door het TTIP verdrag tussen de EU en de US.
    In de tussentijd vergiftigd Brussel ons nog een beetje met glyfosaat, maar een kniesoor die op zo'n kleinigheid nog let.
    Zalig zijn de dommen die het allemaal accepteren, maar heb meelij met onze nazaten.