Deel Helderse gemeenteraad verwerpt topsalaris afvaldirecteur

• dinsdag 3 mei 2016
  • DEN HELDER - Coalitiepartij PvdA en de oppositie komen in de eerstvolgende raadsvergadering met moties om het huidige topsalaris van directeur Wim van Lieshout van de Huisvuilcentrale (HVC) te verlagen.
    Ronald de Boer  3-5-2016

Van Lieshout verdient rond de 2,6 ton per jaar en dat is vér boven de zogeheten Balkenende-norm (het salaris van een minister-president). Volgens de indieners van de moties is er geen rechtvaardiging voor zo’n hoge beloning. De HVC wordt financieel op de been gehouden door 46 gemeenten en zes waterschappen.

Zij vormen de aandeelhouders en zijn verantwoordelijk voor eventuele tekorten. Daardoor loopt de directie geen enkel risico. Bovendien mag de HVC worden beschouwd als een semi-overheidsbedrijf en daarin passen geen inkomens die een ton boven het salaris van de premier uitstijgen, aldus de PvdA. Nog los van de auto van de zaak á bijna 70 mille die Van Lieshout krijgt.

De coalitiepartij en de oppositiepartijen willen daarom via hun moties dat Den Helder tijdens de aandeelhoudersvergadering inzet op verlaging van het directiesalaris bij de HVC.

NHD