’Aan Helderse zorgvragers meer huishoudelijke hulp geven’

• vrijdag 20 mei 2016
  • DEN HELDER - Mantelzorgers in Den Helder hebben het zwaarder sinds de gemeente het aantal uren huishoudelijke hulp voor hulpbehoevenden heeft teruggeschroefd.

Door Delano Weltevreden - 20-5-2016

Dat zegt mantelzorgconsulent Anja Doedens van het Mantelzorgcentrum. Deze week besliste de hoogste bestuursrechter dat gemeenten zorgvragers huishoudelijke hulp móéten bieden. Hollands Kroon en Schagen hadden de lichte huishoudelijke hulp afgeschaft en moeten dat besluit dus terugdraaien. De gerechtelijke uitspraak heeft geen gevolgen voor Den Helder.

Toch vindt Anja Doedens dat de gemeente nog eens kritisch mag kijken naar huishoudelijke hulp aan zorgvragers. ,,Ik ben het ermee eens dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven wonen. Maar dan moeten zij daar wel hulp bij krijgen.

Enige tijd geleden zijn zorgvragers opnieuw geïndiceerd. Veel mensen hebben sindsdien minder uren huishoudelijke hulp. Wij merken dat het voor zowel de zorgvrager als de mantelzorgers zwaarder is geworden. Sommige mensen zeggen dat het huis niet meer zo netjes is als voorheen.’’

Vrijwilliger Ans Cornielje is zelf mantelzorger. ,,Iemand die kwam indiceren zei dat ik een kamer maar moest dichtgooien als ik die niet meer kon schoonhouden. Dat zeg je toch niet? Ik heb daar een klacht over ingediend.’’ Het probleem zal steeds groter worden, denkt Anja Doedens. ,,Met het beleid dat mensen langer zelfstandig moeten blijven wonen, groeit ook het aantal mantelzorgers.’’

NHD