Zorgen over windpark Fryslân

• donderdag 14 april 2016
  • Categorie: , ,
  • Waddenvereniging dient zienswijze in tegen Windpark in Ijsselmeer.

14-04-2016

Windpark Fryslân BV wil een windpark bouwen in het Friese deel van het IJsselmeer, vlakbij de Afsluitdijk. Iedereen kon tot vandaag reageren op het plan met een zienswijze. Velen maakten gebruik van die mogelijkheid, waaronder ook de Waddenvereniging. Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen van een windpark op deze plek. Zo zal het windpark veel impact hebben op de weidsheid, ruimte en duisternis in het gebied. De windturbines zullen onder normale weersomstandigheden tot op Terschelling zichtbaar zijn. Ook zijn er negatieve gevolgen voor met name vogels. De Waddenvereniging vindt het teleurstellend dat minister Kamp en de provincie Fryslân kiezen voor een windpark in het IJsselmeer zonder voldoende rekening te houden met de gevolgen voor natuur en landschap.

In de zienswijze gaan wij er overigens vanuit dat een windpark op deze plek helemaal niet realistisch is, op grond van de regels voor Natura 2000. De natuurgebieden die tot dit Europees netwerk behoren moeten juist extra beschermd worden vanwege de belangrijke flora en fauna. De Waddenvereniging is voor energietransitie en ziet de noodzaak voor de aanleg van windparken. Toch zal er bij de plaatsing daarvan meer rekening gehouden moeten houden met kwetsbare natuur en landschappen. De hele zienswijze kun je hier lezen.

De hele zienswijze kun je hier lezen>>