Thuishulpen ontslagen

• vrijdag 22 april 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - „Het beleid van de gemeenten Hollands Kroon en Schagen heeft direct als gevolg dat er nu weer negenenveertig mensen op straat komen te staan. En allemaal onnodig, want die gemeenten voeren de wet niet goed uit. Dat hebben diverse rechtszaken in het land al uitgewezen."

Mike Deutekom

Dat zegt FNV-bestuurder Cor de Beurs. Gistermiddag voerden FNV en SP opnieuw actie voor het gemeentehuis De Ontmoeting van Hollands Kroon. Negen poppen werden in de vijver bij De Ontmoeting in het water gegooid, ter illustratie van de actiekreet 'Help! De thuiszorg verzuipt!'.

Onder de actievoerders personeel van Zorgkompas. „Drieënvijftig van de drieënzestig mensen van Zorg-kompas die in de huishoudelijke hulp voor Zorgkompas in de gemeenten Hollands Kroon en Schagen werkten, zijn htin baan (deels) kwijt. Vier zijn deels boventallig, negenenveertig zijn boventallig verklaard. De overige tien kunnen na mei nog aan de slag in de huishoudelijke hulp 2, de zwaardere huishoudelijke hulp. Maar Zorgkompas heeft voor de meesten dus een ontslagvergunning aangevraagd. Ze kunnen blijven werken tot i mei, maar daarna is het over", zegt De Beurs.

Zorgkompas heeft tot in februari nog geprobeerd om hun mensen aan het werk te kunnen houden, maar de gemeenten wilden niet, zo laat een woordvoerder weten. „En als het werk er niet is, kunnen wij de mensen niet in-dienst houden. Hoe graag we dat ook zouden willen."

Rechtszaken

Vakbondsman De Beurs is verbolgen over de houding van Hollands Kroon en Schagen, die in tegenstelling tot andere gemeenten per i mei helemaal stoppen de lichtere huishoudelijke hulp. „En dat terwijl meerdere rechtszaken al hebben aangetoond dat de rechter ook vindt dat in de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ook die huishoudelijke hulp i gewoon moet worden toegekend. Mensen die hulp nodig hebben, horen dat ook te krijgen. En dat gaat de rechter straks ook tegen Hollands Kroon en Schagen zeggen. De zaken lopen al."

Tot die uitspraken meer richting geven en de gemeenten dwingen het beleid bij te sturen, blijft de FNV protesteren. „Vandaag horen we als het goed is meer van de aanjager van staatssecretaris Van Rijn. Die is bij Schagen en Hollands Kroon gaan informeren. Als zijn antwoord ons niet bevalt gaan we naar Den Haag."

NHD

Karin Bloemen kan voorlopig wel even thuishulpen.
    Ze heeft net 7.000,00 euro geincasseerd.

Sam Kooy zei

De wet niet uitvoeren en tóch in het zadel blijven ? Moet je als particulier (privé) eens flikken !!! Dictatoriale machten zijn het ofschoon deze twee partijen in de landelijke politiek 0,0% te vertellen hebben. En tóch de grootste mond. Eén grote schande om die oudjes van HH1 in de koui te laten staan. Overigens: wie laten ze niet in de kou staan !