STAAT MICROSOFT BOVEN DE WET?

• woensdag 20 april 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Staat Microsoft soms boven de wet? Dat is de vraag die rijst na lezing van een artikel van NHD-journalist Roel van Leeuwen over de bouw van vier enorme datacenters in de Wieringermeer. Hij wilde de economische betekenis voor onze regio onderzoeken, maar kreeg na het stellen van enkele simpele vragen nul op rekest.

(door: Frank Ottens) DIT ARTIKEL IS GEPLAATST OP . Noordkop Nieuws

Vol trots liet wethouder Theo Meskers enkele jaren geleden weten dat hij hoogstpersoonlijk naar Amerika was afgereisd om de rode lopen uit te leggen voor de softwaremultinational. Hij noemde de komst van Microsoft een banenmotor voor onze regio. Minstens tweehonderd banen, zo stelde de wethouder van Economische Zaken ons in het vooruitzicht.

Hoeveel mensen uit Hollands Kroon (of Medemblik) er inmiddels daadwerkelijk bij Microsoft in dienst zijn, wordt evenwel angstvallig geheim gehouden. Toch is het een publiek geheim dat Microsoft qua personeelsbeleid het eigen volk eerst-principe hanteert. Ofwel: men laat de medewerkers gewoon overvliegen vanuit het land met de onbegrensde mogelijkheden.
    Vandaar natuurlijk dat gedeputeerde Bond, Jaap Bond, in het artikel zegt: “Alle hotels in de regio zitten vol.”

Welke hotels, meneer Bond? Kunt u ons er eentje aanwijzen? Want wij hebben ons laten vertellen dat die yanks massaal in het Van der Valk-hotel in Hoorn verblijven. Hoezo onze regio? Bedoelde u soms de West-Friese regio? Denken wij soms te klein?

Qua bouwnijverheid is het momenteel uiteraard een drukte van belang op en rond het Agriport-gebied waar de datacentra in rap tempo uit de grond worden gestampt. Jack Kranenburg, de commercieel Agriport A7-directeur, zegt daarover: “Ik zie dagelijks 600 á 700 man op de bouw aan het werk. (..) En meer dan driekwart van de auto’s op het terrein heeft een Nederlands nummerbord.”

De vraag is natuurlijk: hoeveel van die nummerborden komen uit de gemeente Hollands Kroon? Ze zullen er misschien zijn – aannemers uit de eigen regio, die er momenteel hun klusje doen – maar wij kennen ze niet. De hoofdaannemer is bovendien Nederlands noch Amerikaans, want deze komt uit Londen, genaamd Mace Group.

Al met al is wel duidelijk dat die Amerikanen destijds compleet in een deuk gelegen moeten hebben na de onderhandelingen met die dweperige wethouder uit het land van de tulpen.

“Haha, he gave us just free play!”
    “Haha, no conditions at all!”
    “Haha, unbelieveable, what a clown!”
    “Haha, give that man a big cigar!”