Politici willen miljoenen steken in ontwikkeling Noordkop

• vrijdag 8 april 2016

• DEN HELDER/SCHAGEN - Als het aan de regionale raadscommissie Noordkop ligt, wordt de komende jaren vijftien miljoen euro gestoken in de ontwikkeling van de regio.
    Door Delano Weltevreden - 7-4-2016,
    Het geld moet onder meer geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van havens, het afstemmen van onderwijs op de arbeidsmarkt en de toeristische promotie van de hele regio.
    Texel, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen stoppen elk jaar 91,60 euro per inwoner in de pot. De Provincie Noord-Holland wil ook vijftien miljoen euro steken in de ontwikkeling van het gebied.
    Michiel Wouters (Behoorlijk Bestuur) zegt namens de samenwerkende Helderse oppositiepartijen dat de regionale politici kritisch naar de provincie moeten kijken. Hij verwees naar toezeggingen van de provincie om miljoenen in de Helderse stadsvernieuwing te steken. ,,Uiteindelijk werd dat veel minder. We hebben qua co-financiering in Den Helder slechte ervaringen met de provincie. Als de provincie de toezeggingen dit keer niet nakomt, moet dat gevolgen hebben. Dan stellen wij de ruim 91 euro per inwoner ter discussie. Dat geld kan dan beter lokaal worden besteed en niet volgens een plan dat door de provincie wordt gestuurd.’’
    Piet Standaart (Texels Belang) heeft de indruk dat de door de provincie toegezegde bijdrage een te grote rol speelt in de besluitvorming ,,We moeten niet te koop zijn.’’
    PvdA’er Fijko van der Laan nam de samenwerking van de regiogemeenten op sociaal gebied op de korrel. Hij vindt dat zij er een rotzooitje van hebben gemaakt. ,,Bijvoorbeeld op het gebied van re-integratie. Iedereen gaat afzonderlijk aan de slag. Dat moet beter.’’
    Volgens Michiel Wouters helpt het niet om het sociaal domein als rotzooitje aan te merken. ,,We moeten positief denken. Participatie en re-integratie zijn onderdeel van grote economische projecten.’’
    De raadscommissie Noordkop stuurt het plan met een positief advies naar de raden in de regio.
    NHD

"Het geld moet onder meer geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van havens, het afstemmen van onderwijs op de arbeidsmarkt en de toeristische promotie van de hele regio".

Het onderwijs afstemmen op de arbeidsmarkt is een prima idee, maar dat zal dan landelijk beleid moeten worden. Helaas heeft de PvdA, die jarenlang het onderwijs verkracht heeft(vanaf de Mammoetwet) nog steeds in dikke vinger in de pap.

Van der Laan is niet serieus te nemen, daar komt geen zinnig woord meer uit, het integratie beleid is 100% mislukt en re-integratie lukt zeker ook niet, hoeveel geld er ook in de bodemloze put gegooid wordt, alleen is de PvdA nog steeds niet zover dat ze dat wil inzien.