’Leiding verziekt afdeling op stadhuis Den Helder’

• zaterdag 9 april 2016
  • Categorie:
  • DEN HELDER - Teamleiders die het met de waarheid niet zo nauw nemen. Die medewerkers intimideren, bedreigen en tot wanhoop drijven. Een afdelingsmanager en de (inmiddels opgestapte) gemeentesecretaris die drommels goed weten wat er aan de hand is, maar ervoor kiezen niets te doen.
    Door Delano Weltevreden - 8-4-2016,

edewerkers van de gemeentelijke afdeling Sociaal Domein schetsen een onthutsend beeld van de werksfeer op hun afdeling. ,,Wij vinden het belangrijk dat de buitenwacht weet wat hier allemaal gebeurt. Jaren hebben we er met plezier gewerkt. Maar sinds het vernieuwde managementteam, is het ziekteverzuim schrikbarend hoog. Sommige mensen weten niet meer wat te doen en gaan naar de vertrouwenspersoon, de bedrijfsarts en de bedrijfspsycholoog’’, vertelt een medewerker.
    De afdeling Sociaal Domein, met een afdelingsmanager en vijf teamleiders, telt zo’n 140 medewerkers. ,,Sinds de komst van de nieuwe afdelingsmanager en teamleiders is het allemaal verziekt”, meent een ambtenaar. ,,Er is een sfeer gecreëerd van ’je bent voor of tegen mij’. Als het managementteam tot de conclusie komt dat je ’tegen’ bent, is er geen ruimte meer voor je. Mensen worden tegen elkaar uitgespeeld, staan lijnrecht tegenover elkaar. Hoor en wederhoor worden niet toegepast. Roddels worden als feit gepresenteerd. De focus ligt op het halen van doelstellingen. Maar om die te halen, heb je mensen nodig. En vertrouwen. Maar voor die mensen is er geen aandacht. Ongelooflijk dat leidinggevenden zoveel ruimte krijgen om schade aan te richten, dat zij zo duidelijk niet capabel zijn om goed leiding te geven. En dat mensen die al jaren goed functioneren en met wie nooit problemen waren opeens in een conflictsituatie terecht komen.’’
    Een groep medewerkers stuurde enige tijd geleden een brandbrief over vermeende misstanden naar de leiding. ,,Er is geconcludeerd dat er niets aan de hand was. Het is de collega’s die de brief hebben ondertekend kwalijk genomen dat zij die brief hebben verstuurd. Zij hebben een schriftelijke reprimande gehad en die brief is in hun personeelsdossier terecht gekomen. Terwijl ambtenaren verplicht zijn misstanden te melden. Hoewel de overheid zegt dat klokkenluiders beschermd worden, is dat hier niet het geval.’’

NHD

Veel (lagere)ambtenaren doen hun best de bevolking tevreden te stellen.
    Het is in Den Helder niet anders als in andere gemeentes, een toplaag van managers die geen boodschap hebben aan diegenen die hun veelal riante salaris betalen en hun ondergeschikten moeten wijken voor hun terreur. Burgemeesters en wethouders zijn afhankelijk van dergelijke ambtenaren en zullen geen stappen ondernemen, daardoor voelen lagere ambtenaren zich miskend en gooien het bijltje er bij neer.
    In het bedrijfsleven hebben ze eindelijk onderkend dat de managers tussenlaag probleemloos fors ingekrompen kan worden, maar bij gemeentes hebben ze het kwartje nog niet horen vallen, Den Helder is daar een droevig voorbeeld van, maar in de omringende gemeentes is het precies hetzelfde, een laag van hogere, veelal oudere ambtenaren die denken dat de macht aan hen is en zich ook zodanig gedragen.