Turbines uit Wieringermeer naar Polen

• vrijdag 25 maart 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Direct na de Pasen worden zes van de acht turbines uit het windmolenpark van Nuon langs de Waterkaaptocht (tussen het Robbenoordbos en Wieringerwerf/Kreileroord) ontmanteld.
    Martijn Gijsbertsen

Een Pools bedrijf, dat de turbines van de energiereus heeft gekocht, start dinsdag met demontage en transport. Twee windmolens blijven voorlopig staan.

De ontmanteling van de turbines langs de Waterkaaptocht duurt twee weken en gebeurt met kranen. De klus is het startschot voor vervanging van veertig Nuon-windmolens in de Wieringermeer door nieuwe exemplaren.

„Snel na dit park zal dat aan de Ulketocht (ten zuiden van het Amstelmeer, red.) volgen", aldus Nuonwoordvoerster Ariane Volz. „Een Iers bedrijf wil die molens verplaatsen naar Groot-Brittannië." Ook turbines langs de Oudelander-, Waard- en Groettocht zijn te koop aangeboden. De energiemaatschappij is met diverse partijen in onderhandeling over overname. „Dat ziet er gunstig uit."

Nuon ontwikkelt samen met ECN in Petten en Windcollectief Wieringerrneer (ruim dertig agrariërs met 'losse' turbines) het Windpark Wieringermeer. Met honderd nieuwe turbines in lijnopstellingen moet drie keer zoveel groene energie in het gebied worden opgewekt als nu het geval is.

De fundaties van de afgebroken turbines blijven achter. Het puin dat vrijkomt, wil Nuon hergebruiken, bijvoorbeeld in wegen naar nieuwe windmolens. Die zijn naar verwachting niet voor medio 2018 geplaatst. Volz: „Er loopt een zaak bij de Raad van State, aangespannen door tegenstanders. Het wachten is op de uitspraak. De aanbesteding voor een leverancier is in voorbereiding."

NHD