Trafostation kan bij De Weel komen

• woensdag 23 maart 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - 't Veld - Bij De Weel/'t Veld kan een transformatorstation worden gebouwd. De gemeente Hollands Kroon heeft terecht een vergunning verleend voor dit project. Dat stelt de Alkmaarse rechtbank. Volgens de rechters mocht de gemeente de belangen van aanvrager Liander zwaarder laten wegen dan de belangen van omwonenden,
    Lydia Jasper

Rechtbank geeft Liander gelijk * Plek Zijtwende 'niet reeël

Vereniging Houd de Dorpen Groen en de Dorpsraad 't Veld-Zijdewind. De rechtbank nam de tijd om tot dit oordeel te komen. De zitting vond al op 15 oktober vorig jaar plaats. De locatiekeuze van het transformatorstation - de zogenoemde locatie 4 bij de Weel/'t Veld - zorgt voor weerstand bij omwonenden, Vereniging Houd de Dorpen Groen en de Dorpsraad 't Veld-Zijdewind. Zij vinden onder andere dat de woningen te dicht bij de plek staan, vrezen voor straling alsmede geluidsoverlast en zijn bang voor toekomstige uitbreiding. Volgens de rechtbank is de ruimtelijke onderbouwing  voldoende. Ook denkt zij niet dat een andere locatie een gelijkwaardig resultaat zou opleveren met aanmerkelijk minder bezwaren.

Kosten

Alternatieve locatie Zijtwende is niet reëel, omdat deze plek een verdubbeling van de kosten met zich meebrengt. Met een extra investering van 3,5 miljoen euro. Ook zou de raad niet mee willen werken.

De aanvraag van Liander Infra West dateert van 2 september 2011. Beheerder Tennet en Liander willen de bestaande infrastructuur in de Noordkop vervangen, omdat die qua kwaliteit en capaciteit aan het einde van de levensduur komt. Het bestreden transformatorstation is hier onderdeel van.

Nadat de aanvraag op  25 maart 2014 door het college werd gehonoreerd volgde een rechtszaak - uitspraak 26 november - waarbij dit besluit werd vernietigd. Dit omdat het college geen verklaring van geen bedenkingen had gevraagd aan de raad van de gemeente Hollands Kroon.

Op 17 februari 2015 werd opnieuw een omgevingsvergunning verleend aan Liander voor het transformatorstation met bijbehorende weg op locatie 4.

Dit nadat de raad vlak daarvoor, op 29 januari, de betreffende verklaring had afgegeven. Daarop stelden omwonenden, Vereniging Houd de Dorpen Groen uit Zijdewind en Dorpsraad 't Veld-Zijdewind beroep in tegen dat besluit.

De bezwaarmakers kunnen nog naar de Raad van State.

NHD

Overzicht Trafostation

Dekker zei

Er worden tientallen miljarden verspild met windenergie en de rechtbank heeft "gelukkig" een excuus kunnen vinden om de bouw van een transformatorstation op de beoogde locatie door te laten gaan. Een meer investering van 3,5 miljoen, een niemendalletje vergeleken bij de totale kosten van windenergie en die bovendien als puntje bij paaltje komt door diezelfde burgers moet worden opgehoest.

"Ook zou de raad niet mee willen werken".

Het is toch niet te hopen dat de rechtbank dit in zijn uitspraak heeft laten meewegen want dat zou helemaal buitenproportioneel zijn.

Net zoals het proces tegen Wilders door een lachwekkende rechtbank zal steeds duidelijker worden dat de rechtspraak in Nederland een lachertje is geworden.
    Vrouwe Justitia wordt afgebeeld met een blinddoek als teken van onafhankelijk, maar als die tijd al geweest is is die nu voorbij.

Reinier zei

Dekker:
    Mag ik je begroting eens zien om te begrijpen waar je de 10 Miljard verspilling uitlegt, ik geloof dat je feiten en fictie door elkaar haalt waarbij niet relevant zaken (Wilders) voor mij als emotie overkomt en niet als feitelijk ter zake doende.

Dekker zei

Reinier, kunt u aangeven waarin ik een bedrag van 10 miljard noem?

Ik haal het voorbeeld Wilders aan om aan te geven dat het met onze rechtstaat zeer slecht gesteld is en als u een andere mening bent toegedaan is dat uw goed recht, maar de soap rond de rechtszaak van Wilders is een zeer goed voorbeeld om aan te geven hoe triest het is gesteld met de rechterlijke macht. Misschien dat het voorbeeld van de NIET vervolging van voormalig topambtenaar Joris Demmink(u weet misschien wel,de van kinderverkrachting verdachte oud topambtenaar?) u aan het denken kan zetten en het verdwijnen van relevante documenten of geluidtapes op de diverse ministeries? Dus mijn voorbeeld is wel degelijk relevant om aan te geven dat het in Nederland goed mis is, dat heeft niets met emotie te maken, ik constateer slechts een feit.

Dat windenergie onnoemelijk veel geld aan subsidies kost is inmiddels bij de meeste verstandige mensen wel bekend, als het kwartje bij u nog niet gevallen is denk ik dat het verstandiger voor u zal zijn u eens in het trieste hoofdstuk "Windenergie" te verdiepen, dan zult u tot de conclusie komen dat er veel en veel meer geld verspild wordt als het door u genoemde bedrag van 10 miljard.

Misschien kunt u de berekeningen op deze site van o.a. Hans Labohm eens bekijken als het niet teveel gevraagd is?