Strijd tegen huisjes en paviljoens

• dinsdag 8 maart 2016
  • Categorie: , ,
  • Petten - HZL stapt naar Raad van State -Voorlopige voorziening - 'Er komt te veel op een te smal strand'

Harry de Jong h.dejong@hollandmediacombinatie.n1

Het Zijper Landschap (HZL) verzet zich bij de Raad van State tegen de komst van strandhuisjes en paviljoens op het nieuwe strand van Petten. De belangenvereniging heeft bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan. Ze vraagt om een voorlopige voorziening om in haar ogen ongewenste ontwikkelingen te voorkomen.

Het Zijper Landschap  verzet zich bij de Raad van State tegen de komst van strandhuisjes en paviljoens op het nieuwe strand van Petten. De belangenverenigng heeft bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan. Ze vraagt om een voorlopige voorziening om in haar ogen ongewenste ontwikkelingen te voorkomen.

Zo'n voorziening moet voorkomen dat er al wordt begonnen met de aanleg van strandhuisjes en de twee paviljoens die nog in de planning staan.

Tegen de bouw van een nieuwe reddingspostbrigade verzet HZL zich niet; het nieuwe paviljoen Zee & Zo staat er al.

Bezwaren

Te veel op een te smal strand en in strijd met de natuurwetgeving. Daar komen de bezwaren van HZL op neer. Met het bestemmingsplan dat de ontwikkelingen op het nieuwe strand mogelijk maakt, had volgens HZL nooit mogen worden ingestemd. De vereniging heeft dan ook bezwaar aangetekend bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Het stuk strand waar ontwikkelingen worden toegestaan, grenst aan Natura z000-gebieden. Daarom moet rekening worden gehouden met de Natuurbeschermingswet betoogt Cor Koning van HZL.

Bouw van strandhuisjes en paviljoens zou leiden tot hogere stikstof-waarden dan toegestaan. „Slecht voor de grijze duinen in het Pettemer Bos", stelt Koning. „De waarden zijn al te hoog."

Smaller

Daar komt bij dat het nieuwe strand het afgelopen jaar een stuk smaller is geworden. „Strandhuisjes, paviljoens en reddingsbrigade op een droog strand gaat simpelweg niet passen", aldus Koning. „Ook is van de vereiste regionale afstemming geen sprake."

De bezwaren en het verzoek om een voorlopige voorziening leiden tot vertraging van de ontwikkelingen op het strand. In Petten neemt lang niet iedereen het HZL in dank af dat de vereniging zich verzet tegen de bouw op het strand.

„Maar we staan hierin niet alleen", zegt Koning. „De Vereniging Duurzaam Petten heeft ook een beroepsschrift ingediend. En de initiatiefnemers van de recente petitie tegen bouw op de stranden zijn ook bezig zich specifiek in Noord-Holland te organiseren."

Koning geeft overigens toe dat de aanblik van het nieuwe Zee & Zo hem ondanks de flinke omvang 'meevalt'. „Maar er staat nu nog niets omheen."

NHD

De vraag is of er voldoende animo voor de paviljoens en strandhuisjes zal zijn als binnenkort 500 of meer cultuurverrijkers Petten onveilig zullen maken.
    Gezien de islamisering van Nederland is het ook nog maar de vraag hoe lang de autochtone vrouwen in bikini nog van zon, zee en strand kunnen genieten, dus als het tegen zit zijn(voor PvdA en Groen Links als het mee zit) zowel de strandhuisjes als de paviljoens een overbodige luxe voor de oorspronkelijke inwoners van Petten.