Redding van zwembaden is bijna rond

• maandag 14 maart 2016
  • Hollands Kroon -  Breezand - De initiatiefnemers die de vier overdekte zwembaden in de gemeente Hollands Kroon overeind willen houden, hebben er vertrouwen in dat ze dat gaat lukken.

Martijn Gijsbertsen

Door hulp in te schakelen  van Piter Bakker, deskundige op het gebied van zwembadexploitatie/-privatisering én adviseur van zwembond KNZB, wordt verwacht dat voor 1 april een plan met toekomstperspectieven voor Den Krieck in Breezand, De Venne in Hippolytushoef, De Wirg in Nieuwe Niedorp en De Terp in Wieringerwerf op tafel ligt. „De neuzen staan behoorlijk dezelfde kant op", stelt Simon Eg uit Den Oever, spreekbuis namens de zogeheten Hoze-groep (Hollands Kroon overleg zwembadenexploitatie) na de laatste bijeenkomst met betrokkenen in Breezand.

Haalbaar

"Het is nog geen hoezee, we hebben een hobbelige weg te gaan, maar het lijkt ons beslist haalbaar alle binnenbaden open te houden. We denken er in grote lijnen uit te zijn hoe dat zou moeten. Hikken alleen vooral tegen de constructie en wat juridische haken en ogen aan." Daarbij heeft de hulp van Bakker, die de structuur en financiële huishouding van de baden heeft doorgelicht en geanalyseerd, beslist geholpen. "Hij heeft ons op het goede spoor gebracht door appels en peren met elkaar te vergelijken en daar nieuw fruit, een mooie smoothie, van te maken", aldus Eg.

Burgemeester en wethouders van Hollands Kroon wilden het zwembad in Wieringerwerf eerder aanwijzen als 'doelgroepenbad' en de rest sluiten. De gemeenteraad floot het college terug en bood inwoners de kans met een onderling goed afgestemd exploitatieplan voor de komende vijftien jaar te komen. Waarbij de zwembaden Hollands Kroon hooguit 465.000 euro per jaar mogen kosten.

De inhoud van dat 'reddingsplan' willen Eg en consorten niet prijsgeven, maar de initiatiefnemers denken de contouren daarvoor haast zo goed als rond te hebben. Binnenkort vindt extra overleg plaats, vervolgens wordt wethouder Frits Westerkamp ingelicht. Dan wordt het plan aan de gemeenteraad gepresenteerd.

Verdienen

Eg: „De kern is dat we meer moeten verdienen, doordat baden meer worden gebruikt. We zijn op een paar eieren aan het broeden, de kuikens moeten nog uitkomen. Maar de fundering staat. Een boom moet een goede stam hebben om te groeien."

NHD

Sam Kooy zei

Hieruit blijkt zonneklaar wat voor een stel ongelooflijke miskleunen er in het gemeentebestuur zitten. Niet in staat om te ondernemen wat een ander wél kan. Zelfs door hen geen normaal overleg mogelijk. Alleen mensen voor dictatoriale voldongen feiten stellen. Dát is wat zij doen. Woedend wordt je hierdoor !!! Klunzen zijn het daar in De Ontmoeting in Anna Paulowna. Als het aan mij lag in het geval ik inwoner zou zijn van Hollandskroon ! Op de bühne !!!