Miljoenen voor advies

• dinsdag 29 maart 2016
  • Den Helder - Havenbedrijf Port of Den Helder (PoDH) heeft ruim twee miljoen euro uitgegeven aan het inhuren van adviesbureaus. Dat blijkt tilt de rapportage over de tweede helft 2015.

Arie Booy

Het geld is onder meer besteed aan een onderzoek naar de huidige financiering van het havenbedrijf en wat er in de toekomst nodig is aan kapitaal. Ook is het afgelopen jaar gebleken dat er behoefte is aan meer structuur binnen PoDH. In het najaar werd opeens bekendgemaakt dat directeur Piet Hein Kolff ging vertrekken omdat zijn taak er op zou zitten. Momenteel wordt een managementteam opgezet en half april begint de nieuwe directeur.

Resultaat

Het havenbedrijf verwachtte in 2015 een resultaat
    van 933.000 euro. Het is ruim de helft minder.

_________________________________________

Incompleet

De halfjaarrapportage is door het Helderse college aan de gemeenteraad gestuurd. Raadslid Michiel Wouters van Behoorlijk Bestuur vindt de rapportage 'erg globaal en incompleet'. De in het stuk genoemde 2,04 miljoen euro voor inhuur en advies is op de gehele exploitatie van het havenbedrijf 'zeker een hoog bedrag', vindt het raadslid.

„Het is vreemd dat wordt aangegeven dat kosten en opbrengsten van projecten buiten de exploitatie zijn geadministreerd'. Betekent dit dat deze buiten dit halfjaarverslag zijn gehouden? Dan is het bedrag voor inhuur ernstig omdat die met name wordt gebruikt voor projecten."

Juist in de projecten wordt de overschrijding gerealiseerd. Wouters wijst op een alinea onder de kop: 'Versterking van de financiële positie van PoDH'. Adviesbureau Rebel Group heeft in 2015 een rapport over dit onderwerp geschreven en een financieel model aan het geprivatiseerde havenbedrijf geleverd.

Leningen

Dit resulteerde in een vervolgopdracht waarin de herstructurering van bestaande leningen, onrendabele eigendommen en een nieuwe kapitaalinjectie tegen het licht gehouden worden. Over de uitkomst van dit tweede onderzoek wordt in het verslag niet gerept. Wel staat er in dat dit jaar met de aandeelhouder (de gemeente) een workshop wordt gehouden om aan de uitvoering te beginnen.

NHD

Zo gaat dat in bestuurlijk Nederland: ambtenaren en politici die geen enkele kennis van zaken meer hebben en dan maar weer een adviesbureautje inhuren. Die adviesbureaus zijn vaak oud ambtenaren die zich voor veel geld dan weer verhuren aan de gemeentes. Zo blijft er altijd wel wat aan de strijkstok hangen voor de volstrekt integere ambtenaren en hun politici.

h.oldeboom zei

Nu begrijp ik waar Meskers (HK wethouder VVD) vorig jaar op doelde toen hij meedeelde €300.000 uit goede wil geschonken te hebben aan Port of Den Helder.

h.oldeboom zei

Ik meende dat PoDH samenwerkte met de haven van Amsterdam. Is dit nu die bedoelde samenwerking die er op uit lijkt te draaien dat PoDH permanent verlies gaat lijden en op een faillissement uitdraait? Voorts: Welke bedrijven komen er in die insteekhaven van Meskers?

Bakker zei

Mijnheer Oldeboom, u ziet het verkeerd.
    Het wordt waarschijnlijk de privé haven van Meskers want die zal van alle donaties aan zijn adres waarschijnlijk een mooi jacht kopen en wat is er dan niet mooier als je eigen privé haven?
    Geen verstandig bedrijf wat daar gaat zitten gezien de belabberde plaats voor een industriehaven achter talloze bruggen en sluizen.

Frank Ottens zei

Voor het Waddenpoort-project in Den Oever van Meskers en de zijnen is de afgelopen jaren een half miljoen euro uitgekeerd aan adviesburo Converse uit Amsterdam. Vrindjes van Theo en Japie. Ra, ra, waarom ze nu het Viking Informatie Centrum niet langer open kunnen houden? Het geld is op!!