Honderd slaapplekken voor seizoensarbeiders in Hollands Kroon ’slecht’

• zaterdag 5 maart 2016

• Hollands Kroon - BREEZAND - Van de circa vijfhonderd locaties in Hollands Kroon waar buitenlandse seizoensarbeiders worden ondergebracht, zijn er zo’n honderd niet in orde.

Martijn Gijsbertsen 4-3-2016
    ,,Het is niet zo dat sprake is van mensonterende toestanden. Maar met name qua brandveiligheid valt er veel te verbeteren’’, stelt wethouder Theo Meskers.
    ,,We hebben de plekken in beeld, contact met bedrijven en eigenaren waar het om gaat. Ondernemers hebben vaak de intentie om mee te werken, maar weten niet altijd hoe ze zaken vergunningtechnisch voor elkaar moeten krijgen.’’

’Logiesadviesteam’

Vandaar dat we nu een logiesadviesteam in het leven hebben geroepen, die snel in kaart kan brengen wat er precies moet gebeuren.’’
    Meskers reikte gisteren op de Lentetuin in Breezand de eerste brochure hierover uit aan Wim Mostert, voorzitter van LTO Hollands Kroon.
    De gemeente wil caravans en containers als onderdak uitbannen en bedrijven verplichten tot adequate huisvesting. ,,Na twee, drie jaar van controleren gaan we nu elke ondernemer langs dezelfde meetlat beoordelen. Want het is niet fair dat de een zijn best doet en de ander maar wat aanrommelt.’’

Dwangsommen

Dwangsommen zijn nog niet opgelegd, Hollands Kroon houdt het tot dusverre bij een ’stevig gesprek’.
    ,,Maar we gaan het strakker benaderen. Zijn bedrijven bereidwillig, dan hebben we geduld. Duikt een ondernemer weg, dan is-ie aan de beurt’’, verzekert de wethouder.
    ,,Arbeidsmigranten raken we niet meer kwijt. Dus moeten er structurele woonoplossingen komen. Daarbij kunnen bedrijven ook afspraken maken: waar de een overcapaciteit heeft, kan een ander die ruimte misschien prima gebruiken.’’

NHD

Rob Ravensteijn zei

Beter: spreek over woonruimte en bouwteam, niet over slaapplekken en logiesadviesteam. Veel seizoenswerk is net zo structureel als de werkzekerheid van veel inwoners. Meer transparantie over prijs/kwalitieit van het gebodene. De meest rechtvaardige meetlat is de huurwet die voor iedereen geldt. Grote bedrijven zoals de melkfabriek bouwden ook zelf woningen voor haar personeel.