Het verval van LADA; een teken aan de wand?

• maandag 28 maart 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Toen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen zowel de Seniorenpartij als LADA elk 6 zetels wonnen, leek er hoop te gaan gloren voor een verbetering van het democratisch proces in HK.

Het oude regime van de elkaar al decennia lang stokjes overgevende partijen VVD, CDA en PvdA kregen een gevoelige tik op de neus. De PvdA kwam met 3 zetels in de oppositie en VVD en CDA leken in de coalitie naar een tweede plaats gedirigeerd te worden omdat Seniorenpartij en LADA met 12 zetels tegen de 7 zetels de oudgedienden leken te kunnen domineren. Helaas, niets is minder waar gebleken. Door listige manipulatie en een doorgewinterde ervaring in de plaatselijke verhoudingen en ondersteuning door hun landelijke politbureau’s zijn VVD en CDA er in geslaagd de nieuwkomers onder de mat te vegen.

Dit hebben zij met name bereikt door voor elkaar te krijgen aan het college ven B&W een verregaande bevoegdheid te delegeren die er in de praktijk op neerkomt dat als er een belangrijke beslissing genomen is door het college, de raad achteraf hiervoor toestemming verleent (o.a. Kooihaven).

Toen bij de raadsvergadering van. 28 januari j.l. het inspreken over het AZC plaatsvond stelde niemand van de Raad ook maar een geringste vraag aan de insprekers – de opmerkingen werden voor kennisgeving aangenomen; met stom zwijgende gezichten hoorden zij de insprekers aan. Tegen een blok beton praten of tegen deze Raad heeft hetzelfde effect.

Toch hebben de insprekers gelijk in hun zorgen die uiteindelijk gebaseerd zijn op de volledige ontoereikendheid en falen van de hogere politiek van in dit geval, de landsregering PvdA (o.a. collaborateur van der Laan: Jullie wennen er maar aan etc) en VVD met op de achtergrond het EU-Dictatoriaal in Brussel unter Führung von Frau Merkel, die zo snel mogelijk ons van onze wortels wil ontvreemden door de massa import van jonge, potentieel vechtlustige lieden die niets te verliezen hebben.

Maar goed, deze Raad is te stom of onwillig om zulke gevolgtrekkingen te kunnen maken en houdt zich liever bezig met een volkomen onnuttige vertoning over een nieuwe indeling van de Raadszaal.

Dan hebben wij het nog niet gehad over de reizende ambassadeur Nawijn die in Den Haag te vinden is als er een zorgdemonstratie is of bij zijn VVD-vrind Schuiling van Den Helder overlegd over samenvoeging van HK met DH. Een onderwerp waarover door de raad geen vragen gesteld (mogen?) worden? Da’s het voordeel van delegatiebevoegdheid = niet horen, niets weten en niets zien = raad niet verantwoordelijk.

Thans is de Raad verworden tot een klapmachine en alleen belust de private belangen van VVD, CDA en PvdA te borgen.

Bovenstaande is een beeld van de politiek van HK zoals die gekopieerd is van ex- Anna Paulowna; die nu de andere fusiegemeenten hiermee geïnfecteerd heeft en waarvan Stichting JAS aanvankelijk dacht dat de oude politiek na de verkiezingen tot het verleden zou gaan behoren. Zoals gesteld, niets is minder waar; het is alleen erger geworden en dat met volle medewerking van een nieuwkomer partij als LADA die stond voor openheid, transparantie en duidelijk inbreng van de burger in de gemeente. Kernbegrippen van LADA zoals eerlijkheid in de politiek, geen achterkamertjespolitiek, leefbaarheid in dorpen, verwevenheid met de bevolking. etc. etc. – afijn teveel om op te noemen voor het LADA-Utopia. Kijkt U maar op hun website –LADA – Lokaal Democratie Alternatief Anders – Programma 2012-2018.

De kiezers, die juist op LADA hebben gestemd, vooral om: POLITIEK ANDERS, zijn zwaar teleurgesteld, De LADA-raadsleden zien niet waarom haar kiezers teleurgesteld zijn.

Over de Seniorenpartij willen wij het niet hebben, met een gemiddelde leeftijd van 147 valt weinig te verwachten van lieden die opgegroeid zijn in een archaïsch bestuurde maatschappij met een heer/knecht verhouding zoals vastgepind is in hun hersens.

Redactie JAS

Bakker zei

De vaderlandse politiek begint steeds meer te lijken op een goed georganiseerde criminele instantie.
    De weinige "goeden" worden gedemoniseerd, de media doen er aan mee en zo glijdt dit land steeds verder weg richting een dictatuur, alleen blijven we het nog steeds een democratie noemen.