Gaskraan Slootdorp gaat verder open

• donderdag 31 maart 2016
  • Hollands Kroon - Slootdorp - De gaskraan van Vermilion aan de Nieuwesluizerweg in Slootdorp kan binnenkort verder open.

Hoewel aanvankelijk de vrees bestond voor 'Groningse toestanden' is geen enkel bezwaar ingediend tegen uitbreiding van het aantal putten van vier naar zes.

„Blijkbaar hebben we ons verhaal helder gedaan, is iedereen voldoende duidelijk gemaakt wat we gaan doen en hoe", stelt woordvoerder Nico Tielens namens Vermilion.

„Ondanks de onrust die bij het bekend worden van onze plannen in Slootdorp is ontstaan, is de vergunningenprocedure vrij geruisloos en soepel verlopen." Uit reservoirs op ruim twee kilometer diepte denkt het bedrijf tot 2025 ruim tweehonderd miljoen tot een half miljard kubieke meter gas te winnen.

Gebruiksklaar

'Naar verwachting wordt vanaf 8 april een nieuwe productie-installatie (circa vierenhalve meter hoog) aan de Nieuwesluizerweg geplaatst. Die wordt in onderdelen per vrachtwagen aangevoerd en op locatie in elkaar gezet.

Half mei moet de installatie gebruiksklaar zijn. „We gaan dan nog niet direct winnen", aldus Tielens. „De gaskraan gaat pas open, wanneer in Den Haag (ministerie van economische zaken, red.) het sein op groen is gezet."

Vermilion praat met Hollands Kroon over een bijdrage uit het 'gasfonds'. Overal waar de maatschappij investeert, wordt sinds dit jaar eenmalig een bedrag beschikbaar gesteld voor maatschappelijke doeleinden. In Slootdorp gaat het om tien- tot twintigduizend euro.

„Ook al merkt haast niemand dat we aan de slag zijn, we plegen toch een ingreep in de omgeviing. Daar stellen we voortaan iets tegenover."

NHD